Va­lot pois ja ener­gia-asiat fra­mil­le

Mukana symbolisessa sammutusoperaatiossa, Earth Hour:ssa, on jo 59 suomalaista kuntaa. ”Oulu ja Oulunsalo ovat jo mukana kampanjassa mutta muidenkin Pohjois-Pohjanmaan kuntien tulisi osallistua ja pohtia vakavasti omia energia-asioitaan”, piirin puheenjohtaja Juha Haapala sanoo.

Earth Hour on WWF:n organisoima maailmanlaajuinen tapahtuma, jonka aikana ihmiset ja yhteisöt ympäri maailmaa sammuttavat valonsa tunnin ajaksi samana päivänä samaan kellonaikaan. Tapahtuman yhteyteen voi järjestää muutakin kuin säkkipimeyttä. Muualla maailmalla järjestetään muun muassa tunnelmallisia ja monimuotoisia kulttuuri- ja ilmastotapahtumia.

Vuosi 2009 on ilmastomuutoksen torjunnan kannalta ratkaisevan tärkeä, koska YK:n ilmastoneuvottelut huipentuvat Kööpenhaminassa joulukuussa 2009 pidettävään huippukokoukseen. Siellä on tärkeää saada aikaan maailmanlaajuinen sopimus kasvihuonekaasupäästöjen merkittäväksi vähentämiseksi.

”Vasemmistoliiton mielestä energiataloutta on kehitettävä ekotehokkaaksi ja energiaa on säästettävä. Fossiilisten polttoaineiden ja ydinvoiman käyttö on asteittain lopetettava ja siirryttävä uusiutuviin energialähteisiin”,  Juha Haapala painottaa yhteistä linjaa.

Lisätietoa Earth Hour:sta löytyy osoiteesta
www.earthhour.org/finland