Tampereelta kuuluu myönteisellä tavalla kummia, koska siellä ollaan ensimmäisenä suomalaisena kuntana suunnittelemassa pitempään toimeentulotukiasiakkaina olleille ihmisille erityistä aktiivi- eli alennuspassia tiettyihin julkisiin palveluihin.
Toteutessaan kyseisellä paikallisliikenteen matkakorttiin liitettävällä aktiivipassilla saisi jopa 75 prosentin alennuksen esimerkiksi bussilippuihin ja tuntuvat alennukset kaupungin liikuntapalveluihin. Tällaista aktivointiajatusta ei Tampereella tempaistu sokkona hatusta, vaan kuvio on pohjustettu toimeentuloasiakkaiden itsensä haastattelujen pohjalta. Samanlaista aktiivipassijärjestelmää olisi syytä vahvasti harkita myös Ouluun.
Tällä hetkellä kertalippu maksaa Koskilinjoilla 3,1 euroa. Kova hinta esimerkiksi viimesijaisen toimeentulon muodon varassa elävälle yksinäiselle ihmiselle toimeentulotuen perusosan ollessa nyt 419,11 euroa kuukaudessa. Mutta jos bussipiljetti toimeentulotukiasiakkaalle olisi täällä 75 prosenttia edullisempi, niin hinta olisi 80 senttiä. Asioinnin muurit kaatuisivat komeasti, koska esimerkiksi keskustaan voisi huomattavasti helpommin ja halvemmin lähteä kauempaakin lähiöistä. Eikä huono ajatus olisi sekään, että aktiivipassi kattaisi Oulussa alennukset myös kaupunginteatterin lippuihin.
Tampereella aktiivipassin vuosikustannuksiksi on laskettu noin 690 000 euroa, jos sellainen myönnettäisiin kaikille vähintään puoli vuotta toimeentulotukiasiakkaina olleille. Vertailun vuoksi voi mainita, että Oulun kaupunginhallitus päätti muutama viikko takaperin osallistua äänestyksen jälkeen Olkiluoto 4- hankkeen suunnittelukustannuksiin laittaen noin puoli miljoonaa euroa ydinvoimalobbareiden taskuihin.
Jos pienituloinen pääsee hurauttamaan linja-autolla tapaamaan kavereita ja sukulaisia tai harrastamaan urheilua kotona istumisen sijaan, on se mittaamattoman arvokas asia niin fyysiselle kuin psyykkiselle terveydelle. Siksi aktiivipassi myös Ouluun!
Kirjoittaja on oululaisen VasemmistoPlus -paikallisosaston puheenjohtaja ja piiritoimikunnan varajäsen
Kirjoitus on julkaistu Forum24-lehdessä 24.11.2011.