Poh­jois-Poh­jan­maan Va­sem­mis­to: Poh­jois-Poh­jan­maal­la val­mis­tau­dut­ta­va maa­kun­nal­li­seen so­te-uu­dis­tuk­seen

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmisto kannattaa valmistautumista maakunnalliseen sote-uudistukseen jo ennen sote-lainsäädännön hyväksymistä. Vasemmiston mielestä on hyvä, että alueen poliittiset piirijärjestöt ovat kutsuneet kuntien keskeisiä päättäjiä keskustelemaan asiasta aluetilaisuuksiin 12.2. Ouluun ja 14.2. Ylivieskaan.

Useat sote-organisaatiot ovat valmistautuneet ja järjestäytyneet jo maakunnallisiksi, kuten Pohjois-Suomessa Kainuun sote ja Keski-Pohjanmaan Soite, joissa on yhdistetty samaan organisaatioon perusterveydenhuollon ja sosiaalihuollon sekä erikoissairaanhoidon ja vaativan tason sosiaalipalvelut. Pohjois-Pohjanmaalla on sen sijaan sote-palveluissa edelleen 18 eri järjestäjää.

– Pohjois-Pohjanmaalla on järkevää miettiä, miten kokeiluilla valmistaudutaan hallituksen uuteen joustavien hoitoketjujen sote-uudistukseen, ettei sitten kiireisessä valmisteluvaiheessa tarvitse enää miettiä järjestämisvastuita. Uudistuksen toteutuessa emme voi jatkaa enää 18 järjestäjän mallilla. Valmisteluun on nyt tarjolla valtion rahoitusta, joka kannattaa hyödyntää, toteaa Vasemmistopiirin puheenjohtaja Olli Kohonen.

Piirihallituksen mielestä kuntapäättäjäkokouksissa on hyvä linjata myös isompien ulkoistusten välttämisestä, kuten Päijät-Hämeessä on tehty. Ne voivat hankaloittaa uudistuksen toteutusta. Korona-virus seurauksineen osoittaa puhuttelevasti julkisen terveydenhuollon keskeisen vastuun.

Vasemmiston piirihallitus pitää hyvänä hallituksen sote-uudistuksen tavoitteita ja maakunnallista toteuttamista. Uudistus alkaa peruspalveluiden vahvistamisella toimiviksi tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskuksiksi. Niiden valmisteluun on nyt haettavissa rahoitusta ministeriöstä 70 miljoonaa euroa kolmevuotisiin hankkeisiin.

Lisäksi valtionavustusta on haettavissa 120 miljoonaa euroa erityisesti palveluiden järjestämistehtävän vapaaehtoiseen alueelliseen valmisteluun, mikä on jatkoa aiempaan maakunnallisen sote-järjestämisen valmisteluun.

Myöhemmin keväällä tulee vielä hakuun 25 miljoonaa euroa lastensuojelun kehittämiseen, mielenterveysstrategian toimeenpanoon, työkykyohjelmaan ja vammaisten henkilöiden henkilökohtaisen budjetin kokeiluihin.

Vasemmistopiiri kannattaa konkreettista palvelujen kehittämistä ja siihen rahoitusten hakemista Pohjois-Pohjanmaalle.

Lisätietoa kannanotosta: Pohjois-Pohjanmaan Vasemmiston puheenjohtaja Olli Kohonen kohonen.olli@gmail.com puh. 050-3523239

Lisätietoa Marinin hallituksen sote-uudistuksesta: