Ou­lun jouk­ko­lii­ken­ne vih­doin kun­toon!

Autoilijat vaativat katupysäköintiä takaisin. Joukkoliikenne on kuitenkin järkevämpi ja aikaa myöten edullisempi ratkaisu, kun liikenneväyliä ja pysäköintitiloja ei tarvitse alati laajentaa. Toimiva joukkoliikenne on tärkeä edellytys keskustan elävöittämiselle ja koko Oulun kestävälle kehitykselle.

Pääkaupunkiseudun joukkoliikenne on omaa luokkaansa, mutta Oulussa matkamäärät ja suunnitteluresurssit jäävät kauas asukasluvultaan yhtä suuresta Tampereesta ja Turusta. Kehittämisideat ovat tyssänneet Oulussa vaatimattomaan rahoitukseen ja resursointiin. Koronavuosi on entisestään verottanut joukkoliikenteen käyttöä. Saadakseen Traficom-koronatuen Oulun tulee säilyttää joukkoliikenteen palvelu- ja hintataso. Hyvä niin! Mutta nyt tarvitaan tehotoimia vähentämään seudun hurjasti lisääntynyttä yksityisautoilua. Näin voimme lisätä ympäristön hyvinvointia, viihtyisyyttä ja turvallisuutta ja edistää kaupunkimme hiilineutraaliuspyrkimyksiä.

Kehitystyössä tarvitaan lisäresurssia joukkoliikennesuunnitteluun, mutta myös tiivistä vuorovaikutusta eri sidosryhmien kanssa. Asiakas- ja rahastusjärjestelmistä on saatavilla käyttö- ja käyttäjädataa. Myös kuljettajien näkemyksistä saadaan arvokasta tietoa. Nykyisen, varsin triviaalin ”asiakastyytyväisyyskyselyn” sijaan tulee selvittää jl-käyttäjien (ja myös muiden kuntalaisten) todellisia mielipiteitä, asenteita ja tarpeita verkkokyselytutkimuksella.

Linjastoja ja vuorotiheyksiä tulee lisätä tarvelähtöisesti ja tasa-arvoisesti. Oulunsaloon on saatava samantasoiset ilta- ja viikonloppuvuorot kuin Haukiputaalle ja Kiiminkiin. Keskusta-alueen läpäisevyyttä ja saavutettavuutta on parannettava. Isokatu on palautettava joukkoliikenteelle, ja keskustan (maanalaista?) solmuasemaa on tosissaan alettava suunnitella. Uusia vakiomatkustajia houkuttelisi esim. ilmainen Waltti-kortti uusille arvokorttiasiakkaille ja maksuton kuukausi uusille kausikorttilaisille.

Laura Palmgren-Neuvonen
kuntavaaliehdokas (vas. sit), Oulu