Va­sem­mis­to­lii­ton Poh­jois-Poh­jan­maan pii­ri: Köy­hyys voi­daan pois­taa

Mikäli tilanteeseen ei nopeasti puututa, on vaarana, että suuri osa kansasta
syrjäytyy lopullisesti, totesi lauantaina 2.12. piirikokouksen pitänyt
Pohjois-Pohjanmaan Vasemmisto.

Kuluneella hallituskaudella Vanhasen hallitus on tehnyt julkisuusrummutuksen säestämänä lukuisia niin sanottuja köyhyyspaketteja. Ne ovat kuitenkin olleet kooltaan vaatimattomia ja köyhyyspakettien
hinta on kuitenkin pitkälti kaadettu kurimuksessa jo entisestään olevien
kuntien kontolle.

Vasemmistoliiton Pohjois-Pohjanmaan piiri tukee puolueen vaaliohjelmassa
hahmoteltua miljardin  euron suuruista köyhyyspakettia, joka tulisi toteuttaa tulevalla vaalikaudella. Vasemmistoliiton Pohjois-Pohjanmaan piirin mukaan tällä paketilla voitaisiin todella sulattaa ”köyhyyden kova ydin”, joka Suomeen on syntynyt 1990-luvun laman ja toteutetun uusliberalistisen politiikan myötä.

Hoitamattomana syrjäytyneisyys tulee äärimmäisen kalliiksi yhteiskunnalle ja on myös perusoikeuksien vastaisia.

Vasemmistoliiton Pohjois-Pohjanmaan piirin mukaan köyhyys ja eriarvoistuminen voidaan poistaa vain pitämällä huolta julkisten hyvinvointipalveluiden toimivuudesta. Tämä vaatii kunnollista veropohjaa, jolla palvelut voidaan rahoittaa.

Vasemmistoliiton Pohjois-Pohjanmaan piirin mielestä perjantaina
hallituspuolueiden myötävaikutuksella eduskunnassa tehty päätös tuloveroasteikkojen alentamisesta osoittaa sen, että valtaapitävät
sosialidemokraatit ja keskusta eivät halua pitää huolta veropohjan riittävyydestä.

Toteutetut veronalennukset suosivat euromääräisesti suurtuloisia.
Vasemmistoliiton Pohjois-Pohjanmaanpiirin mielestä hallituspuolueiden puheet ja teot julkisten palveluiden suhteen ovat kuin yö ja päivä.
Viime vaalien alla SDP ja keskusta esiintyivät julkisten palveluiden
puolustajina, mutta viimeisen  neljän vuoden aikana hyvinvointikuilu kansalaisten välillä on kasvanut ennätyksellisiin mittoihin.

Paras tapa köyhyyden poistamiseen on taata työttömille työtä. Työstä
saatavan korvauksen on oltava sellainen, että sillä tulee toimeen. Yhteiskunnan tehtävänä on huolehtia siitä, että myös sosiaaliturvan tai muun
tuen varaan jääneillä on mahdollisuus ihmisarvoiseen elämään.

(Tiedote 2.12.2006)