Toi­min­ta­suun­ni­tel­ma 2015

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmiston toimintasuunnitelma vuodelle 2015
(HYVÄKSYTTY PIIRIKOKOUKSESSA KUUSAMOSSA 13.12.2014)

Johdanto

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmiston toimintavuoden 2015 pääpainopistealueet ovat kevään eduskuntavaaleissa, järjestötoiminnan kehittämisessä sekä aktiivisessa toiminnassa kuntakentällä.

Eduskuntavaalit 2015

Vaaleissa piirijärjestön tavoitteena on yhteensä neljä paikkaa eduskuntaan Oulun vaalipiirin alueelta. Tavoitteen saavuttamiseksi piirijärjestö järjestää vaalikiertueen, joka käy piirin toimialueen kaikissa kunnissa ja tekee myös muuta vaalityötä ehdokkaidensa hyväksi sekä järjestää ehdokkaille kaksi koulutustilaisuutta ennen vaaleja.

Ehdokkaita tuetaan suoraan vähintään 1 000 eurolla / ehdokas. Lisäksi piirijärjestö organisoi ja maksaa yhteismainontaa alueella.

Vaalityön yhteydessä tarjotaan kansalaisille tarjotaan vasemmistoliiton jäsenyyttä.

Järjestötoiminnan kehittäminen

Vuonna 2015 järjestötoimintaa pyritään edelleen kehittämään piirijärjestön, kunnallisten luottamushenkilöiden ja puolueosastojen toiminnan tehostamiseksi.

Kuntien sisäistä ja niiden välistä yhteistyötä lisätään, samoin seutukuntakohtaista ajattelua lisäämällä ja tukemalla alueellisten yhteistyöryhmien toimintaa.

Myös asiakohtaista kampanjointia järjestetään jatkossa piiritasolla. Piirijärjestö järjestää esimerkiksi keskustelu- ja kansalaisten kuulemistilaisuuksia.

Piirihallitus lisää yhteistyötä puoluetta lähellä olevien toimijoiden kanssa ja siksi sen kokouksiin kutsutaan tarvittaessa myös ulkopuolisia asiantuntijoita esimerkiksi ammattiyhdistysliikkeestä, Vasemmistonuorista ja muista sidosryhmistä.

Piirijärjestö kutsuu kerran vuodessa edustajat kaikista puolueosastoista keskustelemaan toiminnan kehittämisestä osastopäiville. Osastopäivien yhteydessä järjestetään Kansan Tahto -seminaari yhteistyössä lehden kanssa.

Piiri järjestää vähintään kerran vuodessa keskustelutilaisuuden ja illanvieton puolueen uusille jäsenille. Tilaisuuksien järjestämisestä vastaa piiritoimisto toiminnanjohtajan johdolla. Tilaisuudessa kerrotaan miten puolueorganisaatio toimii ja millaisia tapahtumia se järjestää, miten vaikutetaan kunnallispolitiikassa sekä tiedustellaan, mistä uusi jäsen on kiinnostunut. Uudet jäsenet on sitoutettava toimintaan mahdollisimman pian jäseneksi liittymisen jälkeen. Sitouttamisessa ensiarvoisen tärkeää on, että uusille jäsenille annetaan vastuullisia tehtäviä alusta pitäen.

Piiritoimisto ohjeistaa puolueosastoja hyväksymään uudet, puolueen uusien mallisääntöjen mukaiset perusyhdistyksen säännöt ja ilmoittamaan nimenkirjoittajansa yhdistysrekisteriin, jotta ne ovat kuntavaalien ehdokasasettelun aikaan ajantasalla.

Kunnallispolitiikka

Kerran vuodessa järjestettävien osastopäivien (ks. järjestötoiminnan kehittäminen) yhteydessä keskustellaan alueellisten luottamushenkilöiden toiminnan tukemisesta ja koulutetaan luottamushenkilöitä. Tilaisuudessa käsitellään kunnallispolitiikan ajankohtaisia asioita asiantuntijoiden pitämien alustuksien tukemana.

Kaikessa kunnallisessa toiminnassa on huomioitava aktiivinen toiminta ja näkyminen Vasemmistolle keskeisten asioiden osalta. Esimerkiksi peruspalveluiden ja niiden rahoituksen puolesta toimiminen on Vasemmistoliitolle ehdottoman keskeinen asia.

Vasemmiston kunnallisia luottamushenkilöitä kannustetaan käyttämään tehokkaasti myös puolueen kunnallisaloitepankin sisältävää Vasextraa (http://vasextra.fi) eli sisäistä tietoverkkoa, joka sisältää runsaasti hyödyllisiä asiakirjoja kunnallisen vaikuttamisen tueksi.

Valmistaudutaan seuraaviin kuntavaaleihin.

Ulkoinen ja sisäinen viestintä

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmiston ulkoista ja sisäistä viestintää kehitetään edelleen vuonna 2014. Tavoitteena on puolueen poliittisten tavoitteiden ja poliittisen toiminnan tunnetuksi tekeminen sekä myönteisen kuvan vahvistaminen puolueesta. Viestintä on yksi avainalueista puolueen kannatuksen vahvistamisessa.

Piirijärjestön uudistettujen nettisivujen päivitys pidetään ajan tasalla. Sivuista vastaa toiminnanjohtaja. Pohjois-Pohjanmaan Vasemmiston nettisivut ovat osoitteessa http://pohjois-pohjanmaa.vasemmisto.fi. Sivuilla olevaa toimintakalenteria päivitetään aina, kun uusia tilaisuuksia tulee piiritoimiston tietoon. Lisäksi sivuille päivitetään viipymättä Pohjois-Pohjanmaan Vasemmiston kannanotot. Sivuilta löytyy myös jäsenistölle tarkoitettu blogi, johon kannustetaan ihmisiä kirjoittamaan aktiivisesti.

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmistolla on myös oma, aktiivisesti päivitettävä Facebook – fanisivunsa, jolla on tällä hetkellä 270 seuraajaa.

Puolueosastojen nettisivujen rakentamisesta ja niiden päivittämisestä vastaavat osastot itse ja piiritoimisto auttaa tarvittaessa. Osastojen ajan tasalla olevat tiedot (puheenjohtaja, sihteeri ym. yhteystiedot) on toimitettava heti vuosikokouksen jälkeen piirin toiminnanjohtajalle tiedonkulun varmistamiseksi.

Myös valtuustoryhmän puheenjohtajan, valtuutettujen ja lautakuntien jäsenten yhteystiedot tarvitaan yhteydenpitoa ja kutsuja varten piiritoimistolle. Tavoitteena on kattava tiedonkulku puolueen koko organisaatiossa sekä jäsenten ja kannattajien dialogin ja toimintaan osallistumisen vahvistaminen. Tärkeää on, että jäsenet saavat tietoa ja pääsevät osallistumaan ja vaikuttamaan entistä paremmin yhdistysten ja piirijärjestön toimintaan.

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmiston sähköpostilista (popovas@googlegroups.com) on tällä hetkellä jo tehokas tapa välittää nopeasti tietoa tapahtumista ja poliittisista asioista. Listalle rekrytoidaan lisää jäseniä vuonna 2015. Myös puolueosastojen on rekrytoitava lisää jäseniä Pohjois-Pohjanmaan Vasemmiston sähköpostilistalle.

Jäsenistöä lähestytään myös tavallisella postilla lähettäen kirjeitä puolueosastojen johtohahmoille. Piiriposti siirretään enenevässä määrin sähköiseen muotoon taloudellisista ja ajankäytöllisistä syistä.

Piirijärjestön medianäkyvyyttä on edelleen parannettava vuonna 2015. Vasemmistoaktiiveja on jatkossakin kannustettava tuomaan esille omia mielipiteitään niin lehtien mielipidepalstoilla kuin myös omissa blogikirjoituksissaan. Piirijärjestö järjestää koulutusta sähköisen viestinnän suomien mahdollisuuksien paremmaksi hyödyntämiseksi sekä lehtikirjoittelusta. Yhdistyksiä ja valtuustoryhmiä kannustetaan tiedotteiden tekemiseen ja lähettämiseen alueensa lehdistölle esim. valtuustoryhmän nimissä.

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmisto ja Kansan Tahto

Kansan Tahto on Pohjois-Pohjanmaan Vasemmistolle keskeinen ja tärkeä yhteistyökumppani ja piirijärjestö haluaa olla osaltaan mukana tukemassa lehteä ja sen rakentamista kohti tulevaisuuden haasteita.

Puolueosastojen toivotaan edelleen tilaavan lehteä julkisiin tiloihin, kuten terveyskeskusten odotustiloihin tai hammashoitolaan. Myös kaikkia valtuutettuja ja puolueaktiiveja kehotetaan tilaamaan Kansan Tahto ja kertovan, millaisia juttuja lehteen toivotaan lisää. Valtuutetut voivat olla aktiivisia myös itse lehteen päin juttuvinkeissä.

Muu toiminta

Vappu

Vappua vietetään perinteiseen tapaan vappujuhlien merkeissä. Piirijärjestö kannustaa kuntia ja yhdistyksiä erimuotoisten vapputilaisuuksien ja -tapahtumien järjestämiseen. Viime vuosina vappumarsseja ja juhlia on pidetty muun muassa Iissä, Kalajoella, Raahessa, Limingassa, Oulussa ja Pudasjärvellä.

Ay-toiminta

Piirijärjestö osallistuu ay-toimintaan edelleen aktiivisesti. Ay-toiminnan osalta on tiivistettävä kanssakäymistä eri ammattiliittojen vasemmistolaisten aktiivien, luottamusmiesten ja toimitsijoiden kanssa. Tässä työssä yhteistyöelimenä toimii piirin ay-jaosto.

Yhteistyötä tulee edelleen kehittää myös SAK:n ulkopuolisten liittojen ja järjestöjen (STTK ja Akava) kanssa. Piirijärjestö tiedottaa jäsenistöä ay-liikkeen vaaleista ja osallistuu niihin mahdollisuuksien mukaan.

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmistonaisten toimintaryhmä on Punaposket

Piirijärjestön alueella Vasemmistonaisten toiminta on aktivoitunut ja piirijärjestön naisaktiivit ovat olleet ideoimassa toimintaa. Pohjois-Pohjanmaan Vasemmisto tukee toimintaryhmää taloudellisesti ja muilla sopiviksi katsotuilla keinoilla.

Vasemmistonaiset on aktiivinen toimija myös naisten yhteistoiminnan edistämisessä. Vasemmistonaisilla on oma sähköpostilista (punaposket@googlegroups.com) ja kiinnostuneita pyydetään liittymään ko. sähköpostilistan jäseniksi. Toimintaryhmään voi liittyä myös ilmoittamalla osoitteen ja kännykännumeron toiminnanjohtajalle.

Muut yhteistyötahot

Piirin yhteistyötahoja ovat Vasemmistonuoret, SDPL:n Pohjois-Suomen Pioneerit, TUL ja Eläkeläiset ry:n aluejärjestö ja paikallisyhdistykset ja muut vasemmistolaista työväenliikettä lähellä olevat tahot sekä erilaiset kansalaisjärjestöt kuten Kansalaisten talousfoorumi. Yhteistyötä tehdään tarvittaessa myös muiden puolueiden kanssa asiakohtaisesti.

Koulutustoiminta

Koulutustoiminnan järjestämisessä painopiste on edelleen uusien jäsenten ja toimijoiden kouluttamisessa. Myös nykyisen jäsenkunnan koulutukseen on satsattava. Koulutuksen sisältöjä kehitetään ja rakennetaan yhteistyössä KSL:n kanssa.

Tavoitteena on lisätä valmiuksia kunnalliseen vaikuttamiseen, sähköiseen viestintään ja perusjärjestötoimintaan.

Koulutusviikonloppu pidetään huhtikuussa Rokualla yhteistyössä Kainuun piirin ja Kansan Sivistystyön Liiton kanssa.

Keskustelutilaisuudet

Keskustelutilaisuuksia ja seminaareja järjestetään aina kun siihen on mahdollisuus, myös vaalien välillä. Yleisötapahtumia järjestetään ja niihin osallistutaan aktiivisesti. Piiri järjestää yhdessä kunnallisjärjestöjen ja ay-väen kanssa tilaisuuksia työttömyydestä, elinkeinopolitiikasta ja työelämän ajankohtaisista kysymyksistä.

Talous

Vuonna 2015 panostetaan eduskuntavaaleihin. Piirijärjestö pohtii aktiivisesti ja toteuttaa mahdollisuuksiensa mukaan erilaisia varainkeruutapoja, kuten arpajaiset ja kalenterimyynti, piirin taloustilanteen parantamiseksi. Piirin kotisivuille laitetaan lahjoituslinkki.

Hallinto

Piirin kevätkokous järjestetään maalis-huhtikuussa ja syyskokous marras-joulukuussa sääntöjen edellyttämällä tavalla. Piirihallitus kokoontuu toimintakauden aikana noin kymmenen kertaa ja työvaliokunta aina tarvittaessa. Piirihallituksen kokoonpanossa on painotettava kokouksiin osallistumisen aktiivisuutta.

Piirihallitus valmistelee piirin kevätkokoukselle puolueen nykyisten piirijärjestön mallisääntöjen mukaisen esityksen uusiksi säännöiksi.

Kulttuuri

Kulttuuri on tärkeä osa vasemmistolaista liikettä niin henkisen elämän uudistajana kuin kehittäjänä. Vasemmistoliitto tukee kulttuurialan toimijoita maakunnassamme ja tiedottaa kulttuuritapahtumista erityisesti piirijärjestön omalla sähköpostilistalla ja tapahtumakalenterissa.

Vuoden 2015 toiminnan aikataulu

Piirihallituksen kokouksia järjestetään noin kerran kuukaudessa tai erikseen tarvittaessa.

Osastopäivät järjestetään tammi-helmikuussa.

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmisto tekee alkuvuodesta vaalityötä alueen ehdokkaiden tukena heidän eduskuntavaalikampanjoissaan. Vaalipäivä on 19.4.

Kevätpiirikokous pidetään maalis-huhtikuussa.

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmisto osallistuu huhtikuussa Rokualla järjestettävään koulutusviikonloppuun, joka järjestetään yhteistyössä Pohjois-Pohjanmaan Vasemmiston ja KSL:n kanssa.

Vappua vietetään perinteisten tapahtumien merkeissä toukokuun alussa.

Syksyllä käynnistetään ehdokashankinta seuraaviin kuntavaaleihin.

Syyspiirikokous järjestetään marras-joulukuussa.

Vuoden aikana järjestetään aktiivisesti vaali- ja myös muita tapahtumia, otetaan osaa muiden järjestämiin tilaisuuksiin, toimitaan maakunnallisissa ja kunnallisissa luottamuselimissä ja esitetään vahva vasemmistolainen vaihtoehto Pohjois-Pohjanmaalla. Edelleen rohkeasti ja avoimesti Vasemmistoliiton periaatteiden viitoittamalla tiellä eteenpäin.