Poh­jois-Poh­jan­maan Va­sem­mis­to: Va­sem­mis­to vaa­tii muu­tos­ta hal­li­tuk­sen leik­kaus­po­li­tiik­kaan puo­li­vä­li­rii­hes­sä

Pohjois-Pohjanmaan vasemmiston mielestä hallituspuolueiden, keskustan ja perussuomalaisten pitää vetää johtopäätökset kuntavaalitappiostaan, joka johtui kokoomusjohtoisesta leikkauspolitiikasta. Jo nyt on nähtävissä, että tehdyt leikkaukset, kuten ammatillisen koulutuksen aloituspaikkojen vähentäminen ja lähiopetuksen karsiminen sekä pitkäaikaistyöttömien palkkatuen leikkaukset eivät ole tuoneet säästöjä, vaan päinvastoin lisänneet kuntien kustannuksia ja heikentäneet palveluja.

Sote-uudistuksen valinnanvapauden nimissä kokoomuksen ajama yksityistäminen tulee lisäämään kustannuksia ja heikentämään hoitoketjuja ja pirstaloittamaan palveluja. Vasemmisto on huolissaan siitä, että ihmisten tarpeiden edelle onkin ajanut suuryritysten voitontavoittelu. Pohjois-Pohjanmaallakin valmistellaan palvelujen keskittämistä leikkaamalla pienistä kunnista palveluja.

Vasemmistoliitto esittää, että hallituksen puoliväliriihessä hylättäisiin ihmisiä rankaisevat toimet, kuten työttömyysturvan heikennykset. Sen sijaan vasemmisto esittää tulevaisuuden uskoa lisääviä toimia, kuten pitkäaikaistyöttömien palkkatuen lisäämistä ja koulutusleikkausten perumista. Nämä toimet vähentäisivät työttömyyttä ja kaventaisivat leikkauspolitiikan aiheuttamaa eriarvoistumista.

Vasemmistoliiton tekemän vaihtoehtoesityksen mukaan noin 1,2 miljardin lisäykset puoliväliriiheen rahoitetaan suurituloisia suosivien 1,4 miljardin veronkevennysten perumisella.

Lisätiedot:
Veli Paasimaa