Poh­jois-Poh­jan­maan Va­sem­mis­to: Tam­pe­reen rai­tio­vau­nu­han­ke tär­keä myös poh­joi­sel­le Suo­mel­le

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmisto onnittelee Tampereen Vasemmistoa keskeisen kärkitavoitteensa saavuttamisesta ratikkahankkeen nytkähdettyä vihdoin eteenpäin.

Vaikka Tampereen Vasemmiston tavoitteena oli saada rakentaminen alkamaan jo 2014, niin hämäläisille suotakoon kolmen vuoden viivästys – varsinkin kun otetaan huomioon kaupungissa vaikuttavat edistystä jarruttavat sirkusvoimat, joista koko Suomi pääsi nauttimaan maanantain valtuuston kokousta seuratessa, piirijärjestö huomauttaa.

Päätös edistää kaupunkiviihtyvyyttä ja -kulttuuria, sekä joukkoliikenteen käyttöä hyödyntäen eri liikennemuotojen parhaat puolet. Hanke on merkittävä myös valtakunnallisesti tarkastellen. Vasemmistopiiri iloitsee ratikkapäätöksen myönteisistä työllisyysvaikutuksista Pohjois-Suomessa.

Suunnittelusta vastaavat vahvat kotimaiset toimijat ja pohjoissuomalaiset saavat hankkeen hyödystä osansa Transtech Oy:n toimiessa raitiovaunujen toimittajana Tampereelle. Raitiovaunut suunnitellaan Oulussa ja rakennetaan Kainuussa. Hankkeen valmistuessa ja raitiovaunuliikenteen käynnistyessä avautuvat markkinat Otanmäestä maailman ääriin.

Näin merkittävän hankkeen läpivieminen osoittaa, että vasemmistolaiselle politiikalle on tilausta myös kuntatasolla ja että kunnallisessa päätöksenteossa voi saada merkittäviä tavoitteita eteenpäin, Pohjois-Pohjanmaan Vasemmisto toteaa.

– Kamppailua työpaikkojen ja hyvinvoinnin luomiseksi tullaan jatkamaan Pohjois-Pohjanmaalla tulevalla vaalikaudella. Kevään vaaleissa tavoitteena on nousta takaisin toiseksi suurimmaksi puolueeksi piirin alueella, kertoo piirin puheenjohtaja, muhoslainen kirvesmies Veli Paasimaa.

Veli Paasimaa
Pohjois-Pohjanmaan Vasemmiston pj.