Poh­jois-Poh­jan­maan Va­sem­mis­to: Sai­raa­loi­den leik­kaus­toi­min­nan kes­kit­tä­mi­nen jär­je­tön­tä

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmisto vaatii Sipilän hallitusta lopettamaan järjettömän keskittämispolitiikkansa. Tuorein esimerkki ”kaikki palvelut kasvukeskuksiin” -linjasta on keskustalaisministeri Juha Rehulan sorvaama ja nyt eduskunnan valiokunnassa käsittelyssä oleva päivystysuudistus, jossa alue- ja keskussairaaloiden leikkaustoiminta keskitetään kahteentoista jo ennestään tukossa olevaan yliopisto- ja keskussairaalaan.

Pohjois-Pohjanmaalla uudistus tarkoittaa leikkaustoiminnan lakkauttamista nopealla aikataululla Oulaskankaalta, Raahesta ja Kuusamosta, joissa on toimittu kustannustehokkaasti. Leikkaustoiminnan keskittäminen Ouluun ei pelkästään heikennä haja-asutusalueiden ja keskisuurten kuntien asukkaiden palveluita, vaan se lisää jonoja OYS:aan. Pahimmillaan se johtaa siihen, että OYS joutuu maksamaan jonotussakkoja ja ostamaan palvelut yksityisiltä toimijoilta.

Keskustaministereiden esittämä päivystyspäätös tarkoittaa ongelmia myös pienten sairaaloiden lisäksi erityisesti perheelliselle henkilöstölle, joka joutuu miettimään Ouluun muuttoa tai pitkiä työmatkoja. Vielä huhtikuussa Sipilä linjasi keskustan puoluevaltuustolle, että ”keskittämisen sijaan lähtisin hakemaan Suomelle kilpailuetua hajauttamisesta”. Myös ennen vaaleja Sipilä ja keskusta vaativat täyskäännöstä aluepolitiikkaan.

Pienten sairaaloiden leikkaustoiminnan lopettaminen on osa keskustan, kokoomuksen ja perussuomalaisten tavoitetta saada 3 miljardin säästöt sosiaali- ja terveystoimesta. Lisäksi hallitus on korottanut, ja keskustalaisten johdolla nostetaan, terveydenhuollon asiakasmaksuja samaan aikaan, kun asiakkaiden ostovoima jatkaa laskuaan.

Vasemmisto kannustaa keskustan Pohjois-Suomen kansanedustajia vastustamaan palveluja keskittäviä lakeja ja asetuksia.

Lisätiedot:
Veli Paasimaa