Poh­jois-Poh­jan­maan Va­sem­mis­to: Pos­tin työ­eh­to­so­pi­muss­hop­pai­lu ku­riin val­tion omis­ta­jaoh­jauk­sel­la

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmisto pitää Postin suunnittelemaa pakettikäsittelijöiden työehtosopimuskikkailua häikäilemättömänä toimintana. Postin yksityiset kilpailijat ovat julkisuudessa kertoneet, että niiden sopimusten mukaiset palkat ovat tällä hetkellä korkeammat kuin Postilla, eikä niillä ole tarvetta palkkojen leikkauksiin.

Jos Posti toteuttaa työehtosopimusshoppailun, yksityiset kilpailijat joutuvat kohtuuttomaan markkina-asemaan. Pohjois-Pohjanmaan Vasemmisto kysyy, miksi valtion yhtiö ajaa tällaista linjaa ja mihin se johtaa.

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmisto pelkää, että kikkailu laajentuessaan johtaa matalapalkkaisten töiden lisääntymiseen ja sitä kautta julkisten kulujen kasvuun, kun ihmiset joutuisivat hakemaan palkan päälle esimerkiksi asumis- ja toimeentulotukea.

Sipilän hallitus vaati Postilta kymmenien miljoonien tuottotavoitetta. Posti vastasi tähän tavoitteeseen 2017-2018 siirtämällä lehdenjakajat liikkeenluovutuksella uuteen yhtiöön ja uuden työehtosopimuksen alle. Jakajien palkat laskivat keskimäärin 40 %.

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmisto vetoaa omistajaohjauksesta vastaavaan ministeri Paateroon, että Postin tulostavoitetta tarkasteltaisiin uudelleen. Postipalveluja tarvitsevat niin kansalaiset kuin yritykset kaikkialla Suomessa, myös harvaan asutuilla alueilla kuten Pohjois-Pohjanmaalla.

Lisätiedot:
Pohjois-Pohjanmaan Vasemmiston puheenjohtaja Olli Kohonen