Poh­jois-Poh­jan­maan Va­sem­mis­to: Pel­son van­ki­la säi­ly­tet­tä­vä

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmiston mukaan Pelson vankilan toiminta on turvattava pitkäjänteisesti myös tulevaisuudessa. Piirijärjestö ei puolla Rikosseuraamuslaitoksen viime viikolla julkaisemaa selvitystä, joka esittää vankipaikkojen keskittämistä jatkossa Ouluun.

– Pelson vankilan toiminta työvankilana Pohjois-Suomessa on erittäin tärkeää. Vankilalla on keskeinen aluetaloudellinen rooli erityisesti Vaalan kunnan tulevaisuutta silmällä pitäen. Jatkuva epätietoisuuden tila koskien vankilan tulevaisuutta on vahingollista niin työntekijöille kuin vangeille ja heidän omaisilleen, toteaa Pohjois-Pohjanmaan Vasemmiston puheenjohtaja Olli Kohonen.

– Pelsolla vangeille on mahdollista tarjota opiskelumahdollisuuksien lisäksi työtoimintaa esimerkiksi maatalouden parissa. Pelson vankilan työtoiminta on tuottavaa ja se tukee myös vankien sopeutumista siviilielämään vankeusjakson jälkeen. Tällaisesta arvokkaasta toiminnasta on pidettävä kiinni.

– On nurinkurista, että tasaveroista alueiden kehittämistä ainakin puheiden tasolla ajavan keskustan pääministerikaudella käynnistetään jatkuvasti uusia keskittämishankkeita. Onko Juha Sipilän joukkojen tavoitteena tyhjentää Pohjois-Suomen pienemmät paikkakunnat ihmisistä kokonaan?, kysyy Kohonen.

Lisätiedot:
Pohjois-Pohjanmaan Vasemmiston puheenjohtaja Olli Kohonen