Poh­jois-Poh­jan­maan Va­sem­mis­to: Ou­las­kan­kaan syn­ny­tys­toi­min­taa jat­ket­ta­va

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmisto on huolissaan Oulaskankaan synnytystoiminnan jatkumisesta. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira on ilmoittanut, että synnytystoiminnan järjestelyt Oulaisissa eivät täytä nykyisiä päivystysasetuksen kriteereitä. Vaihtoehtojen selvittämiseen on saatu lisäaikaa, mutta synnytysosastoa uhkaa sulkeminen elokuussa.

– Synnytysten säilyttäminen Oulaskankaan sairaalassa on Vasemmiston mielestä erittäin tärkeää. Nyt on käytettävä kaikki keinot, jotta synnytykset jatkuvat vielä elokuun jälkeen, vaatii Pohjois-Pohjanmaan Vasemmiston puheenjohtaja Veli Paasimaa.

– Täytyy myös kysyä, onko satoihin perheisiin ja kymmeniin työpaikkoihin vaikuttava asia niin vähäinen, että siitä voidaan säätää pelkällä ministeriön asetuksella, Paasimaa jatkaa.

Piirijärjestö muistuttaa, ettei Oulun yliopistollinen sairaala pysty nykyisillä resursseilla ottamaan vastaan tuhatta uutta synnyttäjä Oulaskankaalta ja mahdollisesti satoja Länsi-Pohjan sairaalasta. Synnytystoiminnan lakkauttaminen vaikuttaisi vakavasti potilasturvallisuuteen. Vastasyntyneellä on jopa kuusinkertainen riski kuolla matkasynnytyksessä.

Lisätietoja:
Veli Paasimaa