Poh­jois-Poh­jan­maan Va­sem­mis­to: Kan­sal­li­so­mai­suus lail­la jul­ki­sel­le poh­jal­le

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmisto esittää Marinin hallitukselle, että se käynnistäisi laajan lainsäädännön uudistuksen takaamaan kansallisomaisuuden pysymisen julkisella pohjalla. Viime aikoina julkisuudessa ovat olleet vesihuollon yksityistämishankkeet, joiden estämiseen tähtäävä vasemmistoaktiivien kansalaisaloite sai massiivisen suosion edeten ennätysvauhtia eduskunnan käsittelyyn.

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmiston mielestä nyt olisi luotava myös lainsäädännöllinen selkänoja sille, ettei esimerkiksi luonnollisiksi monopoleiksi katsottavia rautateitä tai tieverkostoa voisi yksityistää.

– Luonnollisessa monopolissa kilpailu ei ole yksinkertaisesti mahdollista. Kukaan ei rakenna kilpailevia rautateitä tai vesijohtoverkostoa jo olemassa olevan rinnalle. Kautta maailman luonnollisia monopoleja on kyllä yksityistetty, mutta se on johtanut ainoastaan huonoon lopputulokseen tavallisten ihmisten ja valtionvallan kannalta, Pohjois-Pohjanmaan Vasemmiston puheenjohtaja Olli Kohonen muistuttaa.

Karu esimerkki luonnollisten monopolien yksityistämisen myötä syntyneistä ongelmista on sähköverkkoyritys Carunan toiminta. Se on voinut rahastaa kohtuuttomasti alati nostamillaan sähkönsiirtohinnoilla. Pohjois-Pohjanmaan Vasemmisto vetoaa myös Marinin hallitukseen, että se korjaisi selkeästi hallituksen esitystä sähkömarkkinalaista.

– Sähkönsiirron- ja jakelunmaksujen korotuskattoa on alennettava huomattavasti hallituksen esityksessä suunnitellusta 12,5 prosentista. Esimerkiksi Omakotiliiton esittämä 4 prosentin korotuskatto olisi kohtuullinen linjaus, Kohonen sanoo.

Lisätiedot:

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmiston pj Olli Kohonen 050 352 32 39