Poh­jois-Poh­jan­maan Va­sem­mis­to: Hal­li­tus vaa­ran­taa kan­sa­lais­ten ter­vey­den

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmisto on tyrmistynyt Sipilän hallituksen päätöksestä korottaa sosiaali- ja terveyspalvelujen maksuja ensi vuoden alusta kolmellakymmenellä prosentilla.

– Kaikkein sairaimpiin ja köyhimpiin eniten vaikuttava maksujen korotus on tuorein esimerkki perusoikeistohallituksen sipilöinnistä ja sen jääkylmästä arvomaailmasta. Minkäänlaisia vaikutusarvioita ei ole tehty ja eduskuntaa ei ole kuultu asiassa. Köyhät ja sairaat maksavat palveluistaan ensi vuonna yhteensä yli 150 miljoonaa euroa enemmän. Samalla pienituloisten tulot laskevat muiden leikkausten seurauksena.

– Edellinen 9,4% korotus tehtiin tämän vuoden alussa, vaikka asiakasmaksuja on ollut tarkoitus tarkistella joka toinen vuosi indeksimuutoksen mukaisesti. Asiakasmaksujen korotusta ei voida perustella tuotantokustannusten nousulla, aikana jolloin inflaatio on lähes olematonta ja palkkaratkaisuissa on noudatettu nollalinjaa, piirihallituksesta muistutetaan.

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmiston mielestä hallitus vaarantaa palvelumaksujen korotuksella kansalaisten terveyden. Jatkossa osalla ihmisistä ei ole varaa hakeutua tarvitsemaansa hoitoon. Samalla kotipalvelumaksun korottaminen vie monelta vanhukselta mahdollisuuden asua kotonaan. Ratkaisu on myös taloudellisesti erittäin lyhytnäköinen ja typerä, koska se tulee lisäämään sairastavuutta ja terveyseroja Suomessa.

– Asiakasmaksujen korotus on niin suuri, että se muuttaa sosiaali- ja terveyspalveluiden rahoitusmallia. Ilmeisesti päätöksen tavoitteena on maksattaa säästöt köyhillä ja sairailla. Sosiaali- ja terveyspoliittinen harkinta on päätöstä tehdessä unohtunut täydellisesti.

– Sopii vain toivoa, että tämäkin pohtimatta tehty päätös perutaan jossain vaiheessa, kuten on jo käynyt monelle muulle laput silmillä tehdylle ajattelemattomalle avaukselle, piirihallitus toteaa.

Lisätietoja:
Veli Paasimaa