Hal­li­tuk­sen myön­net­tä­vä li­sä­bud­je­tis­sa ra­hoi­tus­ta Ou­lun yli­opis­tol­le

Samalla on taattava myös toiminnan säilyttäminen Kajaanin toimipaikassa ja Oulun yliopiston kielikeskuksessa, joiden tulevaisuus on nyt uhattuna.

Toimintaedellytykset voidaan varmistaa, jos hallitus myöntää pikaisesti lisäbudjetista uutta rahoitusta Oulun yliopistolle. Sitä tarvitaan noin 9 miljoonaa euroa.

Oulun yliopistolla käynnistyneiden yt-neuvotteluiden piirissä on 1600 henkilötyövuotta ja vähennystarpeiden on uskottu olevan noin 180 henkilöä. Kun Oulun yliopiston yt-neuvotteluiden yhteydessä henkilöstövähennyksiä on kaavailtu koulutusta tukevaan työhön kirjastoista laboratorioihin, heijastuisi tämä vääjäämättä yhtä lailla tutkimukseen ja opetukseen.

Piirijärjestön mielestä valtiovallan on otettava aluepoliittinen vastuu siitä, että koko maassa pystytään säilyttämään kattava ja laadukas korkeakouluverkko. Pohjois-Pohjanmaan Vasemmisto tukee kaikin tavoin ponnisteluita Kajaanin opettajankoulutusyksikön säilyttämiseksi. Se on tuloksekas yksikkö, josta on tullut opettajia koko Pohjois- ja Itä-Suomen tarpeisiin. Jo aiemmin heikennetyn kielikeskuksen lakkauttaminen olisi puolestaan vastoin yliopiston pyrkimyksiä kansainvälistymisen lisäämiseen ja kurjistaisi kaikkien opiskelijoiden tilannetta.

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmiston mielestä opetusministeri Henna Virkkusen on myönnettävä tehdyt virheet ja otettava yliopistolaki mahdollisimman nopeasti uuteen valmisteluun. Piirijärjestö muistuttaa, että voimavarojen keskittäminen Aalto-yliopistoon on heikentänyt maakuntayliopistojen toimintaresursseja.

(Tiedote 17.2.2010)