Alue­po­li­tii­kan alas­ajo kiih­tyy

Stora-Enson päätöksessä sulkea Kemijärven ja Norrsundetin tehtaat, Summan paperitehtaan sekä Anjalan tehtaan aikakauslehtipaperikoneen näkyy aluepolitiikan rappio, jonka vauhdittajana toimii Keskustapuolueen johtama porvarihallitus, toteaa piiritoimikunta.

Myös Kepun omissa riveissä kritisoidaan aluepolitiikan hoitoa. Entinen ministeri Tytti Isohookana-Asunmaa (kesk.) on todennut, että puolueella alkavat nyt olla viimeiset hetket tarkastaa aluepolitiikkaansa.

Kepun talousvaliokuntaryhmä on tyrmännyt hallituksen yksimielisen esityksen, että hallitus saisi lisävaltuudet myydä mm. Rautaruukin, Outokummun ja Kemiran osakkeet. Pohjois-Pohjanmaan vasemmiston piiritoimikunta tukee Antti Rantakankaan esitystä 10 prosentin omistusrajan säilyttämisestä valtionyhtiölakiin, vaikkei se piiritoimikunnan mielestä riitä alkuunkaan. Yli kolmanneksen omistuksella valtio seisoi Stora-Enson tapauksessa tumput suorassa eikä aio puuttua tehtaiden alasajoon. Hallitukselle ei pidä antaa myyntivaltuuksia valtionomaisuuden myynnille. Rautaruukilla, Outokummulla ja Kemiralla on suuri aluepoliittinen merkitys mm. pohjoisen Suomen työllisyyteen, eikä niitä siksi pidä laittaa lihoiksi ja syöttää pikavoittojen perässä juokseville kapitalisteille.

Porvarihallituksen kädenjälki näkyy nyt selvänä ja kaikille muille kuin rikkaille on odotettavissa surkeat ajat, Pohjois-Pohjanmaan piiritoimikunta toteaa.