Va­sem­mis­to­lii­ton Poh­jois-Suo­men pii­rit: Maa­kun­ta­hal­lin­to de­mo­kraat­ti­sem­mak­si

Vasemmistoliiton pohjoiset piirit vaativat, että maakuntavaltuustoihin valittavat jäsenet tulee valita suoralla kansanvaalilla. Esimerkiksi Kainuussa maakuntavaalit käydään tänä vuonna suorana maakuntavaalina, jossa ei ole enää kuntakohtaisia kiintiöitä.

Nykyinen porvarihallitus jakaa kuntiin yhä enemmän niukkuutta ja tyhjiä lupauksia. Osa peruspalveluista, mm. sosiaali- ja terveyspalveluita sekä koulutusta on siirretty yhä enemmän maakunnan tasolle tai kuntayhtymiin. Vain demokraattisesti valittu valtuusto ajaa maakunnan ja siellä asuvien ihmisten etua. Tällöin se on myös paremmin demokraattisessa kontrollissa.

Maakuntahallintoon tai kuntayhtymiin valittavien edustajien ei tule ajaa nurkkakuntaisesti vain oman kuntansa etua, näkökulman on oltava kaikkien alueella asuvien hyvinvointi.

Suora maakunta- tai yhtymävaali on ulotettava koko Suomeen, Kainuun mallin mukaisesti. Tämä olisi suoraa, aitoa ja toimivaa demokratiaa, Kainuun, Lapin ja Pohjois-Pohjanmaan piiritoimikunnat vaativat.

Piirien työvaliokunnat olivat koolla Oulussa lauantaina.

(Tiedote 4.3.2008)