Va­sem­mis­to­lii­ton Ou­lun kun­nal­lis­jär­jes­tö: Ate­ria­pal­ve­lui­den yk­si­tyis­tä­mi­nen ei tuo­nut au­tuut­ta

Oulussa on yksityistetty koulujen ateriapalveluja Haukiputaalla ja Kastellissa. Kyseiset ulkoistukset on tehty koulujen elinkaarimallien yhteydessä ja lisää laajoja ulkoistuksia on suunnitteilla myös muilla Oulun alueilla ja kouluissa.

Vasemmistoliiton Oulun kunnallisjärjestö toteaa kokemusten perusteella, että ulkoistukset eivät ole tuoneet autuutta. Päinvastoin, ulkoistettujen ateriapalvelujen hinta on omaa tuotantoa kalliimpaa ja käyttäjät ovat raportoineet laatuongelmista. Koululaiset ja henkilökunta kokevat ruuan tason laskeneen samalla kun hinta on noussut. Samaan aikaan ateriapalveluhenkilökunnan työehdot ovat yksityisellä puolella heikommat kuin julkisella.

Oulun kaupungin omistama ateriapalveluja tuottava Oulun Serviisi liikelaitos tuottaa ateriapalveluja kilpailukykyisesti. Vasemmistoliiton Oulun kunnallisjärjestö kehottaakin kaupunkia perumaan suunnitellut lisäulkoistukset saatujen negatiivisten kokemusten perusteella.

”Ateriapalvelujen ulkoistukset eivät kokemusten perusteella tuo säästöjä ja laatukin kärsii. On aika ottaa järki käteen ja perua lisäulkoistukset.” Vasemmistoliiton Oulun kunnallisjärjestön puheenjohtaja Rauno Hekkala toteaa.

Lisätietoja:

Vasemmistoliiton Oulun kunnallisjärjestön puheenjohtaja