Va­sem­mis­to­lii­ton Ou­lun kun­nal­lis­jär­jes­tö: Teh­dyis­tä vir­heis­tä otet­ta­va op­pia Ou­lun ta­lous­ar­vio­ta val­mis­tel­taes­sa

Vasemmistoliiton Oulun kunnallisjärjestön mukaan Oulun ennakoitua parempi tilinpäätös osoittaa sen, että valtuuston enemmistön paniikkipäätökset henkilöstön lomautuksista ja joukkoliikenteen määrärahojen leikkauksista olivat virheitä.

Esimerkiksi henkilöstön muutenkin todennäköisesti kalliiksi ”säästökeinoiksi” käyviä lomautuksia vastusti ainoana puolueena Vasemmistoliitto. Kunnallisjärjestön mukaan keskeistä onkin nyt, että kuntalaisten palveluita heikentäviä lukuisia virheitä ei saa toistaa valmisteltaessa Oulun ensi vuoden talousarviota.

Esimerkiksi tehtyjen lomautuspäätösten takia valtionosuuksia peritään takaisin ja maksutulot vähenevät. Omien palvelujen sijasta käytetään enemmän kalliimpia erikoissairaanhoidon palveluja. Henkilöstön työhyvinvointi heikkenee. Lisäksi työttömien työllistäminen takkuaa.

Vasemmistoliiton Oulun kunnallisjärjestö muistuttaa siitä, että verotulot ylittivät arvion 10 miljoonalla eurolla, toimintakulut alittuivat ja kertaluontoisia tuloja saatiin. Kunnallisjärjestö korostaa myös sitä, että merkittävä osa investoinneista on liikelaitosten tuottavia investointeja.  Oulun Energia lisäsi vesivoiman osuutta osallistumalla Myllykoski Oy:n vesivoimaloiden ostoon.

Lisätiedot:
Vasemmistoliiton Oulun kunnallisjärjestön pj Rauno Hekkala 044 526 8509