Va­sem­mis­to­lii­ton kan­san­edus­ta­jat Han­na Sark­ki­nen ja Kat­ja Hän­ni­nen: So­te-uu­dis­tuk­ses­ta uh­kaa tul­la kes­kit­tä­mis- ja yk­si­tyis­tä­mis­han­ke

dsc04458Vasemmistoliiton Oulun vaalipiirin kansanedustajat Hanna Sarkkinen ja Katja Hänninen kiersivät lauantaina Oulun eteläisellä alueella Pyhäjärvellä, Sievissä ja Ylivieskassa. Erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon kysymykset puhututtivat alueen ihmisiä.

— Oikeistohallituksen käsissä tärkeä ja tarpeellinen sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus on lähtemässä sivuraiteille. Sote-uudistuksen alkuperäisenä tavoitteena oli perusterveydenhuollon vahvistaminen, saumattomien hoitoketjujen rakentaminen ja lähipalvelujen tasa-arvoinen turvaaminen. Nyt uudistuksen keskiöön ovat valitettavasti kiilanneet yksityistäminen ja yhtiöittäminen, totesi oululainen kansanedustaja Hanna Sarkkinen.

— Oulun eteläisen alueen ihmisten kannalta tärkeää on varmistaa lähipalveluiden säilyminen ja palveluiden saumaton toimiminen yli maakuntarajan myös jatkossa. Vasemmistoliiton tavoitteena on varmistaa tasa-arvoiset palvelut ympäri Suomea, raahelainen Katja Hänninen sanoi.

Sote-uudistuksen lisäksi eduskunnan käsittelyssä on parhaillaan hallituksen esitys sairaaloiden leikkaustoiminnan keskittämiseksi. Hallituksen esityksen mukaan päivystys- ja leikkaustoimintaa keskitettäisiin ja useiden aluesairaaloiden leikkaustoiminta loppuisi. Oulun eteläisellä alueella leikkurin alle ovat joutumassa Raahen ja Oulaskankaan sairaalat.

— On älytöntä, että Raahen sairaalan leikkaustoimintaa ollaan ajamassa alas juuri sote-uudituksen kynnyksellä. Raahen leikkaustoiminta on ollut kustannustehokasta ja laadukasta eikä sen alasajolle löydy muuta perustetta kuin ideologinen keskittäminen, Hänninen totesi.

dsc04447— Suomeen ollaan rakentamassa uutta maakuntahallinnon tasoa, mutta maakunnilta viedään valta päättää oman alueensa kannalta mielekkäästä ja kustannustehokkaasta sote-palvelurakenteesta ja sairaaloiden työnjaosta jo ennen kuin ne ovat päässeet edes aloittamaan toimintaansa. On käsittämätöntä, että maakunnallisen itsehallinnon puolesta puhunut keskustapuolue sitoo tällä tavalla maakunnan kädet, Sarkkinen sanoi.

Lisätietoja:
Hanna Sarkkinen, 050 5122606