Val­tion ja kun­tien es­tet­tä­vä la­man sy­ve­ne­mi­nen

Myös valtion henkilöstön vähentämisohjelmasta tulee luopua.  Edellisen laman yhteydessä palvelujen leikkaukset syvensivät lamaa ja johtivat massatyöttömyyteen. Lisäksi palvelujen heikentyminen lisäsi tuloeroja. Näitä virheitä tulee nyt välttää.

Julkisten työllistävien investointien nopeaa käynnistämistä tulee kiirehtiä. ”Rakentamisen kerrannaisvaikutukset työllisyyteen ovat suuret ja turvaavat osaltaan hyvin kuntien verotulojen säilymistä ja hyvinvointipalvelujen rahoituspohjaa”, Pohjois-Pohjanmaan Vasemmistoliiton puheenjohtaja Juha Haapala korostaa.

Investoinnit, kuten homerakennusten peruskorjaukset, uudet palvelurakennukset, vuokra-asuntokannan peruskorjaukset, asuntoyhtiöiden remonttien tukeminen sekä rautateiden ja muiden väylien ylläpito ovat sellaista pysyvää varallisuuden luomista, jossa ei ole riskiä hukata verovaroja.

”Nimenomaan Pohjois-Pohjanmaan liiton pitäisi ottaa sille kuuluva vahva rooli alueen kehittämisessä”, Haapala painottaa.

(Tiedote 19.2.2009)