Vaa­li­ra­ha­kes­kus­te­lus­sa myös mo­raa­li pun­ta­riin

Työnantajien lähinnä porvaripuolueille antaman vaalituen tarkoituksena on tuottaa hyötyä yrityksille itselleen. Tässä on myös onnistuttu, sillä esimerkiksi hallituksen esitys alentaa kaikkien työnantajien kansaneläkemaksua 0,801 prosenttiyksiköllä tarkoittaa noin 800 miljoonan euron tulonsiirtoa yksityisille työnantajille.

Työväenliikkeen jakaman vaalituen tarkoituksena ei ole tuottaa hyötyä lahjoituksen antajille itselleen. Kyse on työntekijöiden ja heidän elinolosuhteidensa parantamisesta. Moraalin näkökulmasta ay-liikkeen tuki on tässä mielessä ylevämpää.

Esimerkkinä huonosta moraalista on Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n kehotus jäsenyrityksilleen jättää sairausajan palkka maksamatta mikäli sairaslomatodistuksessa on Z-koodi (mm. työuupumus). Työnantajalla on työnjohto-oikeutensa kautta ensisijainen vastuu myös työoloista. Sairausajan palkan maksamatta jättäminen työuupuneelle on märkä rätti päin kasvoja ja perusteetonta vastuun siirtoa työntekijälle. Kuntatyönantajat maksavat sairausajan palkan, joten ne toimivat tässä mielessä työntekijöiden kannalta moraalisesti EK:ta ja Kansaneläkelaitosta oikeudenmukaisemmin.

(Tiedote 14.10.2009)