Ta­lous­taan­tu­ma uh­kaa lei­ka­ta kun­ta­lais­ten la­ki­sää­tei­siä pe­rus­pal­ve­lu­ja

Vasemmistolaiset kuntapäättäjät ovat huolissaan siitä, miten taloudellisissa vaikeuksissa olevissa kunnissa voidaan enää tehdä säästöjä ja rakenteellisia muutoksia ilman, että ne loukkaisivat kuntalaisten perusoikeutta saada lakisääteisiä palveluja. Pahiten palveluiden leikkaamisesta ja palvelumaksujen korotuksista kärsivät pienituloiset ihmiset.

Palveluiden yksityistäminen tai palvelusetelit eivät vasemmistopäättäjien mukaan tuo ratkaisua kuntien talousongelmiin. Vaarana on, että kuntien leikkaukset kohdistuvat ehkäisevään työhön, mikä tuo vain lisää kustannuksia pitemmällä tähtäimellä. Siksi tarvitaan pikaiesti valtion ja kuntien kesken laajempaa, periaatteellista keskustelua peruspalveluiden turvaamisesta.

– On hälyyttävää huomata tilastoista, että Pohjois-Pohjanmaan kunnista oli lähes puolet jo nousukauden aikana taloudellisissa vaikeuksissa. Paras-lain mukaisiksi kriisikunniksi luokiteltiin vuoden 2007 tietojen mukaan 5 kuntaa ja 9 kuntaa kolkutteli ovella.

Taloustaantuman myötä yhä useampi kunta on ajautumassa kriisikunnaksi. Huoli on todella suuri kuntapalvelujen tulevaisuudesta ja kuntalaisten tasa-arvoisuudesta, kiteytti piirin puheenjohtaja Juha Haapala kuntapäättäjien tuntoja.

– Erityisen vaikea tilanne on niissä kunnissa, joilla ei ole naapurissaan vakavaraista kuntaa, vaan koko seutukunnan kuntien talous on kriisiytymässä. Silloin eivät kuntaliitokset tai yhteistoiminta-alueet tuo ratkaisua tilanteeseen. Lähetämme terveiset valtion suuntaan ja kysymme päähallituspuolue Keskustalta, aikooko se jättää kriisikunnat oman onnensa nojaan vai löytyykö hallitukselta elvytystoimenpiteitä myös kunnille, perää puheenjohtaja Haapala.

(Tiedote 16.3.2009)