San­na­ma­ri Sa­la: Lap­si­per­he­köy­hyys on tun­nus­tet­ta­va

SannaMariSala-5443Joka 4. lapsi Euroopassa elää köyhyysrajan alapuolella. Suomalaisten lasten pienituloisuus on kasvanut viimeisten 25 vuoden aikana lähes kolminkertaisesti. Samaan aikaan lapsilisän reaaliarvo on laskenut 20-30% perheen lapsimäärästä riippuen. Myös kotihoidontuen hoitorahan reaaliarvo on laskenut 27% ja hoitolisän arvo 51%. Eli noiden perheille tarpeellisten tukien ostovoima on laskenut rajusti. Viime hallituskaudella kokoomus ja demarit leikkasivat lapsilisää ja tulevalla kaudella keskusta aikoo jäädyttää eli leikata sekä lapsilisiä että kotihoidontukea.

Perheissä köyhyys tarkoittaa jatkuvaa huolta selviytymisestä, väsymistä, mielenterveysongelmia, riitoja ja mahdollisuuden puutetta osallistua yhteiskunnan toimintoihin. Se tarkoittaa terveysongelmia, huonoa ruokavaliota, häpeää, osattomuutta ja syrjäytymistä. Vanhemmuuden kanssa ollaan äärirajoilla ja apua ei enää jaksa tai osaa hakea.

Lapsiperheköyhyys johtuu tukien heikentyneestä ostovoimasta. Se johtuu myös työttömyydestä, pätkätöistä, nollasopimuksista, pienipalkkaisuidesta, opintorahan pienuudesta perheelliselle ja asumisen kallistumisesta. Kaikkiin näihin tarvitaan pikaisia toimia, mutta valitettavasti Vasemmistoliiton lisäksi mikään muu puolue ei ole taistelemassa lapsiperheköyhyyden poistamisen puolesta.

Suomella ei ole varaa lapsiperheköyhyyteen. Sitä on aina ollut ja se tulee vain kasvamaan ja ylisukupolvistumaan mikäli politiikan suunta ei muutu. Lapsiperheköyhyys on tunnustettava jokaisessa puolueessa.

Muistan ikuisesti, kuinka lapseni 2000-luvun alussa sanoivat yksinhuoltajaopiskelijaäidilleen, että elä huoli äiti, ens viikolla tullee lapsilisät, niin saahaan oikiaa maitua eikä tartte tehä tuosta eu-jauheesta.

Sannamari Sala
Lastentarhanopettaja