Sääs­tö­jä ei syn­ny hal­lin­toa kar­si­mal­la

maneMaamme hallitus tavoittelee 260 miljoonan euron vähennystä toisen asteen koulutuksesta. Siksi kaikkien lukioiden ja ammattioppilaitosten järjestämisluvat menevät uudelleen arvioitaviksi. Opetusministeri Kiurun mukaan järjestämislupien kriteerit tehdään sellaisiksi, ettei toimipisteiden sulkemiseen ”kannusteta”.

Ei kannusteta, mutta miten säästöt sitten syntyvät? Pääministeri Stubbin hallituksen mukaan säästöjä voisi hakea koulujen hallintokuluista. OAJ:n laskelmien mukaan ne muodostavat vain seitsemän prosenttia koulujen kuluista. Lisäksi Kuntaliitto ja OAJ näkevät, että uudistus johtaa väistämättä toimipisteiden lakkauttamisiin. Toimipisteiden karsiminen johtaa koulumatkojen pidentymiseen ja siihen että, useat oppilaat maaseudulla eivät hakeudu jatkokoulutukseen. Kerrannaisvaikutuksena on, että koulutus keskittyy suuriin kaupunkeihin ja suuriin yksikköihin ja syrjäytymisvaara kasvaa. Inhimillisen kärsimyksen lisäksi yhden syrjäytyneen nuoren hinta yhteiskunnalle on helposti satatuhatta euroa vuodessa. Hallituksen nuorisotakuu-hokemasta on tullut huono vitsi.

Nykyinen hallitus ei ole yksin syyllinen valittuun lakkautuslinjaan. Peruskouluistammehan on 20 viime vuoden aikana lakkautettu joka kolmas yksikkö. Näistä 1500 koulusta valtaosa oli alle 50 oppilaan kyläkouluja. Stubbin hallitus on säästölinjauksillaan käynnistämässä vastaavan toisen asteen koulutuksen lakkautus- ja yhdistämisaallon sekä maaseudulla että kaupungeissa. Nyt vaarassa ovat myös suuremmat yksiköt. Esimerkiksi Oulussa Kiimingin ja Oulunsalon lukiot ovat vaakalaudalla. Eikä tässä kaikki: useat kunnat ovat supistaneet jo usean vuoden ajan lukiokoulutuksen sisäänottoa. Keskiarvorajat ovatkin nousseet.

Tällaista eriarvoistavaa kehitystä ei tule sallia. Pelättävissä on, että uudistuksen seurauksena toisen asteen koulutukseen hakeutuvat entistä enemmän vain kaupungissa asuvat nuoret ja ne nuoret, joiden vanhemmilla on valmius kustantaa lastensa koulukäynti. Uskallusta ja kypsyyttäkin nuorelta vaaditaan, jos 16-vuotiaana muuttaa toiselle paikkakunnalle.

Mauno Murtoniemi
Opettaja