Poh­jois-Poh­jan­maan Va­sem­mis­ton pii­ri­toi­mi­kun­ta huo­lis­saan alue­po­li­tii­kan tu­le­vai­suu­des­ta

Eduskunnassa käsiteltävänä on mm. laki valtionyhtiöiden omistuksesta, joka vaikuttaa aluepolitiikkaan perusteellisesti. Valtion omistusta ollaan hallituksen toimesta kaventamassa ja kohteena on varmasti myös Rautaruukki Raahessa. Yhtiöiden omistusjärjestelyillä on suuri merkitys alue- ja työllisyyspolitiikkaan ja vaarana on, että Rautaruukin merkitys murenisi Pohjois-Pohjanmaalla uusliberalismin hampaissa, piiritoimikunta varoittaa.

On nähtävissä, että syrjäseutujen kunnat eivät tällä rahoitustasolla pysty tarjoamaan toimivia palveluja asukkailleen, saati että rahaa jäisi aluekehittämiseen. Missä vaiheessa Vanhasen II hallitus aikoo satsata Pohjois-Pohjanmaan heikommin menestyviin kuntiin, piiritoimikunta kysyy.

Myös liikennepoliittisissa ratkaisuissa aluepolitiikka on jäänyt taka-alalle. Perustiestö ja rataverkko romahtavat ellei niihin satsata kunnolla ja heti.

Hallituksen työskentelytapa on se, että laaditaan selvityksiä koko valtakunnan mittakaavassa. Alueelliset erityiskysymykset näyttävät jäävän mopen osaan. Tästä on räikein esimerkki opetusministeriön selvitystyöryhmän raportti, jossa esitetään opettajakoulutuksen keskittämistä pääkaupunkiseudulle. Oulun pitäisi osallistua näihin talkoisiin luovuttamalla noin 50 koulutuspaikkaa pääkaupunkiseudun opettajapulaa paikkamaan. Tämä on häpeällistä luettavaa Pohjois-Pohjanmaan näkökulmasta, tällä vauhditetaan aluepolitiikan rappiota. Myös Pohjois-Pohjanmaalla on herättävä alueelliseen edunvalvontaan, Vasemmistoliiton Pohjois-Pohjanmaan piiritoimikunta vaatii.

(Tiedote 1.11.2007)