Poh­jois-Poh­jan­maan Va­sem­mis­to: Ydin­voi­ma­kaa­va ris­ti­rii­das­sa kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen kans­sa

Piirin puheenjohtajan, maakuntahallituksen jäsenen Juha Haapalan mielestä maakuntavaltuuston on käytävä perusteellinen keskustelu myös ydinvoiman kielteisistä vaikutuksista maakunnalle ja sen maineelle.

Haapalan mielestä kaavakeskustelussa ei ole haluttu pohtia sitä, mihin Fennovoima aikoo ja voi sijoittaa ydinjätteensä ja mistä se aikoo hankkia polttoaineena käytettävän uraanin. Kaavapäätöstä ei tulisi edes käsitellä ennen kuin näin perustavaa laatua olevat asiat on ratkaistu.

– Niiden, jotka hyväksyvät ydinvoimalan rakentamisen, on hyväksyttävä myös uraanin kaivaminen ja jätteiden loppusijoittaminen oman maakuntamme alueelle, painottaa Haapala.

Maakunta on aiemmin hyväksynyt energiastrategian, jossa ei mainita laisinkaan alueellista ydinvoimatuotantoa. Sen sijaan se korostaa uusiutuvien energian tuotantomuotojen käyttöönottoa ja kestävää kehitystä. Pohjois-Pohjanmaan Vasemmiston mielestä ydinvoiman lisärakentaminen ei tue kestävää kehitystä, vaan kannustaa energian kulutuksen vähentämisen sijaan sähkön lisääntyvään käyttöön.

– Nyt on myös syytä kysyä, kuka aidosti haluaisi omalle takapihalleen ydinreaktorin. Pohjois-Pohjanmaan Vasemmisto haastaa jokaisen maakuntavaltuutetun pohtimaan energiatuotannon kokonaisuutta ja äänestämään ydinvoimakaavaa vastaan. Sen sijaan, että panostaisimme menneisyyttä edustavaan turvattomaan ja uusiutumattomaan energianmuotoon, on meidän tuettava paikallista, puhtaisiin uusiutuviin energiamuotoihin perustuvaa energiatuotantoa jo hyväksytyn energiastrategian mukaisesti, toteaa Pohjois-Pohjanmaan Vasemmiston puheenjohtaja Juha Haapala.

– Uudet ydinvoimalat tekisivät Suomesta Euroopan viimeisen ydinvoimalareservaatin, joka veisi atomisähköä ulkomaille, jotta sähkönkulutus voisi lisääntyä entisestään. Pitemmällä tähtäimellä Suomesta voi tulla myös eurooppalaisen ydinjätteen sijoituspaikka. Tätäkö oikeasti haluamme? Kestävän kehityksen ja tulevien sukupolvien edun on mentävä lyhytnäköisen voitontavoittelun edelle, Haapala toteaa.

Haapala muistuttaa, että ydinvoimaan liittyviä riskejä ei ole vuosien saatossa kyetty ratkaisemaan missään, eikä niitä pystytä selvittämään Pyhäjoellakaan tai Simossa. Kaiken lisäksi esimerkiksi Pyhäjoen hanke rikkoo usealla tavalla EU-direktiivejä, muun muassa lintu- ja luontodirektiiviä vastaan. Maakuntavaltuuston on toimittava helmikuun kokouksessaan tulevat sukupolvet huomioivalla tavalla ja yksiselitteisesti estettävä ydinvoimalan rakentamisen mahdollistava kaavamuutos.

(Tiedote 25.1.2010)