Poh­jois-Poh­jan­maan Va­sem­mis­to: Ve­ron­mak­sa­jil­le iso las­ku yk­si­tyis­tä­mi­ses­tä

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmiston piirihallitus paheksuu maan ykköspoliitikkojen aloittamaa julkisen sektorin parjauskampanjaa ja ihmettelee kuinka asiantuntematonta keskustelu ”julkisen sektorin paisumisesta” ja ”kymmenistä tuhansista turhista virkamiehistä” on.

– Merkillepantavaa on, että tilastokeskus muutama päivä sitten joutui korjailemaan presidentti Sauli Niinistön ja oppositiojohtaja Juha Sipilän julkisuudessa esittämiä virheellisiä käsitteitä julkisen sektorin menoista.

– Todellisuudessa julkisen sektorin menoista hallinto ja sen parjatut virkamiehet aiheuttavat vain 3-4 prosenttia kuluista ja loput menot ovat ihmisten päivittäisiä peruspalveluja. Ne ovat opettajien ja päiväkotien hoitajien palkkoja, rattijuoppoja pysäyttelevien poliisien ja puolustusvoimain kuluja, sairaalarakennusten, sairaanhoitajien ja lääkäreiden aiheuttamia kustannuksia sekä ikäihmisten hoivapaikkojen kustannuksia ja kuluja jotka aiheutuvat tieverkon ylläpitämisestä, piirihallitus muistuttaa.

– Julkisen sektorin parjauskampanjan tarkoituksena on edistää palvelujen yksityistämistä ja päästää yritykset tekemään voittoja hyvinvointipalvelujen tuottajina. Oulusta löytyy tuore konkreettinen esimerkki, kun maanantaina valtuuston kokouksessa selvisi, että uusi Kastellin koulu maksaa peruskoulun ja lukion uudelle yksityiselle ruokapalvelujen tuottajalle n. 250 000 euroa vuodessa enemmän oppilaiden ruokailuista kuin ennen palvelujen yksityistämistä.

– Ruokapalvelujen yksityistäminen siis lisäsi veronmaksajien kuluja ja aiheuttaa pelkästään tässä tapauksessa koululle tarpeen 3-4 opettajan vähentämiseen. Kuntapalveluiden ylivoimaisesti nopeimmin kasvava sektori koostuu ostopalveluista ja tämän yksityistämisen taloudelliset seuraukset on tuotava paremmin julkisuuteen, piirihallitus vaatii.

-Vielä muutama vuosi sitten elinkeinoelämän herrat ja oikeistopoliitikot parjasivat palvelualoja puhumalla ”kuinka Suomi ei elä toisten paitoja pesemällä”. Nyt nämä samat tahot tekevät kaikkensa, jotta julkinen palvelutuotanto yksityistetään ja monikansalliset veroparatiisifirmat pääsevät tekemään omistajilleen voittoa ”paitojen pesemisellä” ja monilla muilla kansalaisten välttämättömillä arkipalveluilla. Ruotsissa kansa reagoi tähän kehitykseen vaaleissa ja oikeistolaiset yksityistäjät nakattiin oppositioon. Meillä mahdollisuus muutokseen tarjoutuu ensi kevään vaaleissa, muistuttaa piirihallitus.

Lisätietoja:
Pohjois-Pohjanmaan Vasemmiston pj.