Poh­jois-Poh­jan­maan Va­sem­mis­to: Pää­mi­nis­te­ri, jul­kis­ta omis­tuk­se­si!

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmisto vaatii pääministeri Juha Sipilää avaamaan omistuksensa ja taloudelliset sitoumuksensa. Sipilän sitoumukset ovat olleet esillä Talvivaaran kaivostoiminnan urakoiden yhteydessä. Pääministeri on ollut myöntämässä tappiolliselle yhtiölle poikkeuksellisen suuria määrärahoja, vaikka hän itse ja hänen lähipiirinsä hyötyvät yhtiön urakoista.

– Veronmaksajien täytyy voida luottaa siihen, että yhteisten varojen käyttämisestä päätetään vastuullisesti ja hyvän hallinnon mukaisesti. Ongelma juontuu siitä, etteivät Sipilän omistukset ja taloudelliset sitoumukset ole kenenkään muun kuin hänen tiedossaan, toteaa piirijärjestön puheenjohtajana jatkava Veli Paasimaa.

Lumijoella lauantaina kokoontunut vasemmistopiiri ei pidä hyväksyttävänä, että kaivoksesta louhitun uraanin rikastamista on valmisteltu ilman viranomaislupia ja julkisuudelta salassa. Tässäkään salailussa pääministeri Sipilä ei näe ongelmaa, Pohjois-Pohjanmaan Vasemmisto paheksuu. Valtiota ei voi johtaa kuin yritystä.

Lisätiedot:
Veli Paasimaa