Poh­jois-Poh­jan­maan Va­sem­mis­to: Ou­las­kan­kaan syn­ny­tyk­set lop­pu­vat kes­kus­ta­joh­toi­sen kes­kit­tä­mi­sen ta­kia

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmisto pitää Valviran päätöstä lopettaa synnytystoiminta Oulaskankaan sairaalasta erittäin huonona asiana. Piirijärjestö korostaa, että linjauksen taustalla ovat poliittiset päätökset.

– Nykyisen keskustajohtoisen hallituksen aikana on kiristetty päivystysasetusta, joka on johtanut Valviran päätökseen. Oulaskankaan osaava henkilökunta yhdessä sairaanhoitopiirin johdon kanssa on tehnyt kaikkensa, jotta toiminta voisi jatkua.
Valitettavasti Sipilän ja kumppaneiden asettamat raamit ovat kuitenkin niin tiukat, ettei Oulaskankaan synnyttäjä niihin sovi, Pohjois-Pohjanmaan Vasemmiston puheenjohtaja Olli Kohonen sanoo.

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmiston mukaan hallituksen politiikka on kieroa, sillä se ajaa maakuntien erikoissairaanhoitoa alas kiristämällä asetuksia, eikä se vie näin tärkeitä aluepoliittisia kysymyksiä eduskuntakäsittelyyn. Oulaskankaan synnytystoiminnan lakkaaminen uhkaa myös aidosti koko aluesairaalan tulevaisuutta ja Oulaisten terveydenhuollon koulutuksen jatkumista.

– Asetuksista ei voida käydä keskustelua eduskunnassa, joten ne saadaan vaivihkaa eteenpäin ja niistä vastuussa olevien päätöksentekijöiden on helpompi päästä kuin koira veräjästä. Keskustan keskittämispolitiikka on omiaan näivettämään kasvukeskuksien ulkopuoliset sote-palvelut, Kohonen toteaa.

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmiston mukaan seuraavana todellisessa vaarassa valtakunnallisten asetusten myötä on Raahen aluesairaala.

– Tilanteeseen voidaan saada muutos, jos lainsäätäjät antaisivat enemmän vastuuta erikoissairaanhoidon työnjaosta alueellisille toimijoille. PPSHP on kertonut valmiutensa tähän koko Pohjois-Suomen osalta. Esimerkiksi erva-alueella ja sairaanhoitopiireissä osataan kyllä arvioida talouden ja laadun tasapaino vähintään yhtä hyvin kuin ministeriössä Helsingissä.

Lisätiedot:
Pohjois-Pohjanmaan Vasemmiston pj Olli Kohonen 050 352 32 39