Poh­jois-Poh­jan­maan Va­sem­mis­to: Mi­kä on kes­kus­tan so­te-sä­vel?

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmiston mukaan asiantuntijoiden voimakas vastustus, Meri-Lapin sote-ulkoistus sekä Siikalatvan ja Mehiläisen jo kaatunut suunnitelma avata Ouluun terveysasema ennakoivat sote-uudistuksen olevan kaatumassa.

– Mikä on keskustajohtoisten kuntien luottamus Juha Sipilän hallitukseen ja oman maakunnan valmistelijoihin? Nimenomaan keskustajohtoiset kunnat ovat halunneet palveluiden katoamisen pelossa ulkoistaa tai tehdä yhteisyrityksiä sote-palveluihin ennen kuin sote-uudistus valmistuu valtakunnan tasolla. Onko Keskustalla enää yhtenäistä säveltä sote-asioissa, Pohjois-Pohjanmaan Vasemmiston puheenjohtaja Olli Kohonen kysyy.

Piirijärjestön mukaan näiden suunnitelmien estämiseksi tarkoitettu, pikavauhdilla eduskunnalle esitetty sote-ulkoistuksien rajoituslainsäädäntö on tarpeen, vaikka tulee myöhään. Suurin vastuu sote-palveluiden tulevaisuudesta on pääministeripuolueella kokonaisuudessaan.

– Keskustan kansanedustajien riveistä on jo noussut erittäin kriittisiä puheenvuoroja nykymenoa kohtaan. Keskusta voisi halutessaan estää sote-palveluiden uhraamisen Bahaman ja Panaman pankkitileille rahojaan sullovien pääomasijoittajien hyödyksi. Uudistus olisi turmiollinen myös monelle sote-alan pienyrittäjälle, jotka joutuisivat erittäin hankalaan markkina-asemaan suuryritysten monopolien puristuksessa, Kohonen toteaa.

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmiston mielestä on selvää, että nykymuotoinen sote-uudistus on keskeytettävä. Hallituksen ja erityisesti kokoomuksen ajama erittäin laajan valinnanvapauden malli ajaisi sote-palvelut syviin ongelmiin liki kaikkien asiantuntijoiden mukaan.

– Varsinkin erikoissairaanhoito uhkaa ajautua ahdinkoon. Hallituksen asiakassetelisuunnitelmilla myös elintärkeät päivystykset toimisivat heikosti ja asiakasmaksut tulisivat nousemaan entisestään. Terveyserot kasvavat, palvelut huonontuvat ja sote-palveluista veronmaksajille koituvat kustannukset karkaavat käsistä. Vanhusten, vammaisten ja mielenterveys- ja päihdekuntoutujien pitkäaikaispalveluiden kilpailutus uhkaa romuttaa niiden jatkuvuuden.

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmiston mukaan sote- ja myös maakuntauudistus on tehtävä parlamentaarisen valmistelun kautta.

– Keskiöön on nostettava kansanterveys ja raja-aitojen rikkominen perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon ja sosiaalipalveluiden väliltä. Asiakastyytyväisyydestä on tehtävä tärkeämpi mittari kuin hoitopäivien määrästä.

Lisätiedot:
Pohjois-Pohjanmaan Vasemmiston puheenjohtaja Olli Kohonen