Poh­jois-Poh­jan­maan Va­sem­mis­to: Kun­nil­le ak­tii­vi­sem­pi roo­li so­te-uu­dis­tuk­ses­sa

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmiston mielestä kuntien tulee olla entistäkin aktiivisempia perustan rakentamisessa maakunnalliselle sote-uudistukselle hallituksen sekavan ja vastuuttoman sote-valmistelun takia.

– Vaikka sote-palveluiden järjestäminen siirtyy maakunnille, kunnat vastaavat omalta osaltaan kuntalaisten hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä myös jatkossa. Esimerkiksi Oulu on valmistautunut muutokseen huonosti lakkauttamalla kymmenien tuhansien oululaisten terveyskeskukset. Näin rapautetaan toimivan hoitoketjun perusta alkaen joustavasta matalan kynnyksen palvelusta jatkuen vaativampaan erikoissairaanhoitoon ja sosiaalipalveluihin, piirijärjestö huomauttaa.

– Vasemmistoliiton valtuustoryhmä on joutunut tekemään valtuustoaloitteen sellaisestakin perusasiasta kuin ajanvarausjärjestelmän kuntoon saattamisesta. Ongelma ei voi olla ratkaisematta vuosia. Oululaiset ovat syystä kiukkuisia hyvinvointikeskusten aikojen huonoon saatavuuteen.

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmiston mukaan maakunnan monien kuntien toimivat julkiset terveyskeskukset ovat hyviä malleja Oulullekin. Laajaan kunnolliseen jatkohoitoketjuun voidaan integroida vaativat sosiaali- ja terveyspalvelut. Niitä saataisiin Pohjois-Pohjanmaalla esimerkiksi Oulaskankaan sairaalan ohella Tuiran ja Kontinkankaan isommista sote-ja hyvinvointikeskuksista.

– Suomen hallituksen sote-esitys on vastuuton. Se tukeutuu markkinoihin ja kasvattaa riskiä epätasa-arvosta. Sote-palveluita tarjoavat suuryritykset on vapautettu velvollisuudesta tehdä maakohtainen raportointi ja samalla maksaa verot Suomeen.

– Tarvitaan vastuuta kansalaisten hyvinvoinnista kaikilla yhteiskunnallisen toiminnan tasoilla. Kuntien ja tulevan maakuntahallinnon on yritettävä turvata toimiva perusrakenne asiakaslähtöisten hoitoketjujen toteuttamiselle.

Lisätiedot:
Veli Paasimaa