Poh­jois-Poh­jan­maan Va­sem­mis­to: De­mo­kra­tia tur­vat­ta­va so­te-uu­dis­tuk­ses­sa

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmiston mielestä demokratia ja kuntalaisten vaikutusvalta on turvattava sote-uudistuksessa. Uudistuksen vaarana on päätöksenteon etääntyminen kuntalaisista ja vallan siirtyminen avoimesta demokratiasta kasvottomille yhtymähallituksille.

Oulussa kokoontunut piirihallitus korosti, että tulevien sote-päättäjien pitää olla demokraattisesti ja kansanvaltaisesti valittuja.

Uudessa järjestelmässä Pohjois-Pohjanmaan alue kuuluu Pohjois-Suomen laajaan sote-alueeseen. Tuotannosta vastaavia alueita ei kuitenkaan lailla määritellä vaan tuotanto-alueiden määritteleminen, rajaaminen ja rakentaminen on kuntien vastuulla. Laki kuitenkin määrittelee, että tuotantovastuualueen on kyettävä järjestämään myös erikoissairaanhoidon palvelut.

Palveluiden järjestämiseen on olemassa siis muunlaisiakin vaihtoehtoja kuin massiivinen puolen Suomen tuotantoalue. Pohjois-Pohjanmaan Vasemmiston mielestä Pohjois-Pohjanmaan sotepalvelut voitaisiin tuottaa jatkossa esimerkiksi nykymallin mukaisella maakunnanlaajuisella tuotantoalueella.

Pohjois-Pohjanmaan sosiaali- ja terveydenhuollon uusi tuotantovastuualue voitaisiin rakentaa Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin olemassaolevia hallinto- ja palvelurakenteita, kuten Oulaskankaan synnytyssairaalaa hyödyntäen ja kehittäen.

Tuotantoalueen päätöksentekijät voitaisiin valita suoralla maakunnallisella kansanvaalilla Kainuun maakuntahallintokokeilun tapaan.

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmisto katsoo, että maakunnanlaajuinen sote-tuotantoalueen kuntayhtymä antaisi mahdollisuuden turvata palvelut koko alueelle ja mahdollistaisi perusterveydenhuollon, sosiaalihuollon ja erikoissairaanhoidon palveluiden integraation.

Uuden tuotanto-alueen rakentaminen vanhan sairaanhoitopiirin varaan helpottaisi ja vähentäisi myös muutoksen hallintobyrokratiaa ja omaisuusjärjestelyihin sekä yliopistollisen keskussairaalan asemaan liittyviä pulmia.

Lisätiedot:
Pohjois-Pohjanmaan Vasemmiston puheenjohtaja Risto Kalliorinne