Pää­luot­ta­mus­mies Ka­ri­ta Alan­ko Va­sem­mis­to­lii­ton eh­dok­kaak­si edus­kun­ta­vaa­leis­sa

Oulun kunta-alan yhteisjärjestö JHL:n pääluottamusmies Karita Alanko, 54, asettuu ehdolle kevään eduskuntavaaleissa Vasemmistoliiton listalla. Alanko on toiminut vuodesta 2010 lähtien päätoimisena pääluottamusmiehenä Oulun kaupungissa. Alanko toimii myös JHL:n hallituksen jäsenenä sekä sivistys- ja kulttuurilautakunnan varajäsenenä Oulussa.

– Tuulisena aikana tarvitaan erityisen paljon julkisten palvelujen ja työntekijöiden puolestapuhujaa. Työelämäkysymykset ovat kampanjani keskiössä, kertoo Alanko.

– Lisäksi haluan varmistaa lapsille ja nuorille turvallisen ja terveellisen varhaiskasvatuksen sekä koulupolun. Myös ennalta ehkäisevien palvelujen merkitystä on korostettava kaikissa ikäluokissa. Ihmisten tasa-arvoisesta kohtelusta ja hoidosta on tärkeää huolehtia.

Vasemmistoliitto on nyt asettanut eduskuntavaaleihin yhteensä 17 ehdokasta Oulun vaalipiirissä. Ehdokkaat ovat Karita Alanko Oulusta, Markku Eilola-Jokivirta Oulusta, Heidi Haataja Limingasta, Anne Huotari Oulusta, Katja Hänninen Raahesta, Jouni Jussinniemi Pyhäjärveltä, Risto Kalliorinne Oulusta, Olli Kohonen Oulusta, Miikka Kortelainen Kajaanista, Merja Kyllönen Suomussalmelta, Ville Luotola Oulusta, Carina Läntinen Utajärveltä, Veli Paasimaa Muhokselta, Outi Pekkala Haapavedeltä, Suvi Röntynen Oulusta, Hanna Sarkkinen Oulusta ja Kirsi Virtanen Kuhmosta. Puolue asettaa myöhemmin vielä yhden ehdokkaan vaaleihin.