Ou­lun Va­sem­mis­toPlus ry: Ou­lun pa­nos­tet­ta­va kes­kus­taan­sa, ei pel­to­mar­ket­tei­hin

Vasemmistoliiton oululaisen puolueosaston Oulun VasemmistoPlus ry:n mielestä Oulussa on vakavasti keskityttävä keskusta-alueen kehittämiseen kaupungissa nyt valloilla olevan peltomarketteihin panostamisen sijasta. Keskiviikkona 18.2. vuosikokouksensa pitäneen puolueosaston mukaan Stockmannin kaavailema tavaratalon sulkeminen on oire päinvastaisesta kehityksestä, jonka myötä kaupungissa on unohdettu elävän keskustan kehittäminen.

Tällä hetkellä keskustan alle rakennettava Kivisydän on jo pitkällä. Maan pinnalla täytyy kaupunkikuvan elävöittämiseksi panostaa siihen, että katutason parkkipaikoista vapautuvat alueet muutetaan esimerkiksi pyöräparkeiksi tai –kaistoiksi ja muutenkin otettaisiin ne esimerkiksi viherkäyttöön. Oulun keskusta-alue on tällä hetkellä valitettavan pieni, mutta se saadaan suuremmaksi ja elävämmäksi ennakkoluulottomin päätöksin.

Oulun VasemmistoPlus ry:n mielestä keskustan alue kaipaa myös tarvittaessa suurimittaistakin täydennysrakennusta ja näin ollen esimerkiksi lisäkerroksien rakentamista. Keskeistä kuitenkin on se, että jäljellä olevat kulttuurihistoriallisesti perinteikkäät rakennukset on suojeltava.  On huomioitava myös se, että keskustan alueella on säilyttävä julkisia palveluita, jotka ovat tällä hetkellä kaikkoamassa. Asuntorakentamista tarvitaan keskustan alueelle, mutta myös kaupallista toimintaa kuten kivijalkakauppoja.

Vuonna 2015 linjataan uudesta Oulun yleiskaavasta ja Oulun VasemmistoPlus ry:n mielestä myös edellä olevat asiat on huomioitava siitä päätettäessä. Nyt on aika panostaa kaupungin ytimen kehittämiseen sen sijasta, että eri palvelut, kaupallinen toiminta ja asutus johdetaan yksinomaan kaupungin reunamille. Tämä ei ole millään tapaa ekologista tai kestävää toimintaa. Vanhukset eivät saa palveluja peltomarketeista, keskustaan on julkinen liikenne.

Lisätiedot:
Oulun VasemmistoPlus ry:n puheenjohtaja Olli Kohonen 050 352 32 39