Ou­lun ete­läi­sen Va­sem­mis­to: Toi­sen as­teen kou­lu­tus­verk­ko säi­ly­tet­tä­vä

Sievissä kokoontunut Vasemmiston Oulun eteläisen yhteistyöryhmä pitää tärkeänä nykymallisen tiheän lukio- ja ammattikouluverkon säilyttämistä eteläisen Pohjois-Pohjanmaan alueella. Yhteistyöryhmään kuuluu vasemmistolaisia kuntavaikuttajia Alavieskan, Haapajärven, Haapaveden, Siikalatvan, Kärsämäen, Nivalan, Oulaisten, Pyhäjärven, Pyhännän, Reisjärven, Sievin ja Ylivieskan kuntien alueelta.

– Koulujen aluetalousvaikutus ja merkitys seudun talouselämälle ovat huomattavia. Mikäli toisen asteen koulutuspaikoista leikataan, se näkyy elinvoiman ja palvelutason heikkenemisenä kaikissa kunnissa, yhteistyöryhmä muistuttaa.

– Myös ammattikorkeakoulutusta tulee olla tarjolla jatkossakin maakunnan eri osissa. Sen vuoksi Ylivieskan ammattikorkeakouluopetus on säilytettävä.

Opetusministeri Krista Kiuru on kertonut julkisuudessa, että hallitus ei ole karsimassa lukioiden ja ammattikoulujen verkkoa. Yhteistyöryhmän mukaan tästä lupauksesta on nyt pidettävä kiinni. Pienten lukioiden säilymistä voidaan tukea etäopetusmenetelmiä kehittämällä.

– Koulutus on parasta syrjäytymisen ehkäisyä ja elinvoimapolitiikkaa. Kaikille alueen nuorille on pystyttävä tarjoamaan koulutus peruskoulun jälkeen kotiseudulla, yhteistyöryhmästä todetaan.

Yhteistyöryhmä antaa tukensa eduskuntavaaleissa alueen vasemmistoehdokkaille Kari Honkalalle sekä Auri Niskaselle. Honkala on 52-vuotias opettaja, joka toimii Sievin kunnanvaltuutettuna. Auri Niskanen on 30-vuotias muusikko Kärsämäeltä.

Lisätiedot:
Jaakko Alavuotunki