Mark­ku Ei­lo­la-Jo­ki­vir­ta: Suo­men py­syt­tä­vä pois Na­tos­ta

MarkkuEilola-Jokivirta-5297Suomi on ollut itsenäinen vuodesta 1917 toimien puskurina idän ja lännen välissä. Presidentti Mannerheim halusi varmistaa Suomen asemaa ja esitti Suomelle ja Neuvostoliitolle yhteisiä puolustusjärjestelmiä 1945 Saksan uhan torjumiseksi, esityksen pohjalta solmittiin YYA-sopimus 1948. Sopimus vahvisti Suomen itsenäisyyttä ja puolueettomuutta.

Sitoutumattomana valtiona Suomi on osallistunut rauhanturvaoperaatioihin joista suurin osa on ollut YK-johtoisia. Operaatioihin on osallistunut noin 40 000 suomalaisia vuodesta 1956 lähtien, operaatioissa on menehtynyt vajaa viisikymmentä suomalaista. Presidentti Ahtisaari tunnetaan maailmalla vaikeiden rauhanprosessien vetäjänä, hänen saamansa Nobelin rauhanpalkinto on tunnustus suomalaisille maailmanrauhan edistämisestä.

1990-luvulla Hornet-kauppojen yhteydessä puolustusvoimien kalustoa alettiin sovittamaan Nato yhteensopivaksi. Hornet-kauppojen kiirehtiminen herätti epäilyksiä, vahvistuksen asialle antoi entisen puolustusministerin paljastus kaupan etenemisestä laman alla. Kalustohankintoja tehdessä pitää miettiä, millainen viesti halutaan antaa Venäjälle Suomen puolueettomuudesta. Putinin mielestä Venäjän turvallisuutta uhkaa ulkoisesti eniten Naton laajentuminen.

Ukrainan kriisin alettua Kalevakin uutisoi Nato-jäsenyyden kannatuksen lisääntyneen. Jäsenyyttä kannatti vain 26 % kansalaisista, 60 % vastusti ja loput eivät osanneet ilmoittaa kantaansa. Nato jäsenyyden kannattajat ovat edelleen vähemmistönä, Nato jäsenyyttä ei voi perustella tässä vaiheessa kansalaisten tahdolla.

Elokuussa 2014 puolustusvaliokunta ja Presidentti Niinistö allekirjoittaa Naton isäntämaasopimuksen. Sopimus tarkoittaa sotilasjoukkojen avustamista ja osallistumista kansainvälisiin sotaharjoituksiin. Näissä harjoituksissa toimintamallit perustuvat nato standardeihin. Nato yhteistyön lisääminen tarkoittaa puolustusmäärärahojen kasvattamista, joukkojen antamista Nato-operaatioihin, suomalaisten maineen heikkenemistä sitoutumattomina rauhanturvaajina.

Armeijaa Suomi ei ole tarvinnut itsenäisyytensä aikana kertaakaan, eikä tule tarvimaan niin kauan kun emme liity Natoon. Suomella on puolustusvoimat, puolustusvoimia käytetään Suomen maaperän puolustamiseen. Suomen itsenäisyyden takeina ovat sitoutumattomuus, diplomatia ja rauhanturvaaminen.

Markku Eilola-Jokivirta
Oulu