Li­sää ai­kaa lap­sil­le

Opettajilla on oltava enemmän aikaa keskittyä jokaiseen oppilaaseen. Kunnille on annettava taloudelliset edellytykset panostaa kouluterveyden- ja oppilashuoltoon, jotta lasten ja nuorten pahoinvointiin voidaan puuttua ajoissa. Myös kodin ja koulun yhteistyötä on kaikin tavoin tuettava ja kehitettävä.

OECD:n vertailussa suomalaisten koululaisten oppimistulokset ovat maailman parhaat. Piirikokous muistuttaa, että oppimistulokset ovat suomalaisen tasa-arvoisen koulutuspolitiikan tulosta. Siksi puheet koululaitoksen yksityistämisestä ja lukukausimaksujen käyttöönotosta eivät ole perusteltuja. Miksi purkaisimme maailman parhaaksi ja tasa-arvoisimmaksi todetun koulujärjestelmän?

Konkreettisia toimia oppilaiden hyvinvoinnin lisäämiseksi: 

1) Kouluterveydenhoitajat kohtaavat käytännössä kaikki oppilaat ja heille pitää löytää lisäaikaa eli kouluterveydenhoitajien määrää on lisättävä nykytasosta. Terveydenhoitajakoulutukseen tulisi lisätä suuntautumisvaihtoehdoksi kouluterveyspalveluihin erikoistuminen, johon sisältyisi riittävästi psykiatrian opintoja. 

2) Opettajainkoulutuksessa pitää kaikille opettajille lisätä erityispedagogiikan opintoja, jotta opettajilla on nykyistä enemmän valmiuksia kohdata erityistä tukea tarvitsevia lapsia ja nuoria ja puuttua esimerkiksi koulukiusaamiseen. Opettajat ovat päivittäin tekemisissä oppilaiden kanssa ja heillä on vastuullinen rooli ohjata oppilaitaan hakeutumaan tarvittaessa esimerkiksi koulupsykologin vastaanotolle.

3) Koulujen oppilashuoltotoimintaa on kehitettävä jatkuvasti ja turvattava moniammatillinen verkostoyhteistyö koulun, terveydenhuollon, sosiaalityön ja nuorisotoimen kesken. Koulutusta tarvitaan erityisesti huoltajien kohtaamiseen, jotta syyllistämisen sijaan painotetaan yhteisöllisen kasvatuksen periaatteita kodin ja koulun välillä.

4) Opinto-ohjausta on parannettava uravalinnan helpottamiseksi ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi.

(Tiedote 3.12.2007)