De­ma­rit ja Va­sem­mis­to ei­vät hy­väk­sy koh­tuut­to­mia asia­kas­mak­su­jen ko­ro­tuk­sia

Valtioneuvoston 19.11.2015 muuttaman asetuksen mukaan sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja voidaan korottaa normaalien indeksikorotusten (n. 1,7 %) lisäksi tasasuuruisia asiakasmaksuja jopa 27,5 %.

Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin hallitus käsitteli asiakasmaksujen korotuksia kokouksessaan tiistaina 15.12.2015. Hallituksen jäsen Anne Huotari (vas) esitti ja varapuheenjohtaja Risto Säkkinen (sd) kannatti, että tasasuuruisten asiakasmaksujen kohtuuttoman isoa korotusta ei tehtäisi vuodelle 2016. He kuitenkin hävisivät äänestyksen, jossa kokoomus, keskusta ja perussuomalaiset kannattivat ennenkuulumattoman suurta asiakasmaksujen korotusta.

– Lähes 30 %:n korotukset koskevat sairaalan poliklinikkamaksuja, päiväkirurgian maksuja (korotukset koskevat myös lapsipotilaita), sarjassa annettavaa hoitoa muun muassa dialyysihoidot, lääkinnällinen kuntoutus ja syöpäpotilaille annettavat säde- ja sytostaattihoidot sekä psykiatrian lyhytaikaisen laitoshoidon maksuja. Jo viime vuoden korotus oli 9,4 %, joten tämä erilliskorotus on täysin kohtuuton ja osoittaa ymmärtämättömyyttä sairaita ja erityisesti pienituloisia kohtaan, Huotari ja Säkkinen toteavat.

– Yritimme löytää ratkaisua, jossa edes sarjahoidot ja psykiatrian laitoshoidon maksut olisi jätetty lähes kolmanneksen korotuksen ulkopuolelle, koska niillä ei olisi ollut sairaanhoitopiirin budjetissa juurikaan taloudellista merkitystä, mutta siihenkään ei löytynyt ymmärrystä, ihmettelevät Huotari ja Säkkinen.