Ää­ri­na­tio­na­lis­mi vs. mo­ni­kult­tuu­ri­suus – va­li­taan­ko Suo­mes­sa vi­han vai yh­tei­sym­mär­ryk­sen tie?

Lauantaina 29.8. klo 13–15 pidetään Oulun kaupunginkirjaston Pakkalan salissa (Kaarlenväylä 3) avoin keskustelutilaisuus ”Äärinationalismi vs. monikulttuurisuus – valitaanko Suomessa vihan vai yhteisymmärryksen tie?”.

Tilaisuus on reaktio pitkäaikaiseen, mutta viime kuukausina yhä kärjistyneempään oikeistolaiseen ääriliikehdintään. Liikehdinnän piirissä nationalismia on käytetty rasismin oikeutuksena. Monikulttuurisuudesta on tehty vihollista, joka tulisi torjua vaikka väkivalloin. Missä tuon liikehdinnän juuret ovat, ja miten järjestäytynyttä se on? Miten siihen on reagoitava?

Samalla tilaisuus jatkaa sitä vastaliikehdinnän ja demokraattisten kokoontumisten sarjaa, jota tämä kesä myös on tuonut tullessaan. Heinä- ja elokuussa on asetuttu runsain joukoin äärinationalistista liikehdintää ja puhetapoja vastaan niin ”Meillä on unelma” -mielenosoituksissa kuin nettikeskusteluissakin. Millaisia arvoja monikulttuurisuuden puolustajat edustavat? Millaista yhteiskuntaa he haluavat rakentaa?

Aihepiiristä alustuksen pitää kansanedustaja, tietokirjailija Li Andersson (vas). Tilaisuuden avaa ja juontaa kansanedustaja Hanna Sarkkinen (vas). Omat kommenttipuheenvuoronsa pitävät Oulun maahanmuuttajaneuvoston jäsenet Kaza el Hassane ja Diovan Ishaya sekä vihreiden kaupunginvaltuutettu Janne Hakkarainen. Lopuksi luvassa on mahdollisuus yleisökeskusteluun.

Li Andersson on aiemmin käsitellyt aihepiiriä muun muassa vuonna 2012 julkaistussa kirjassa Äärioikeisto Suomessa, jonka hän kirjoitti yhdessä Dan Koivulaakson ja Mikael Brunilan kanssa. Kirjan esittelyn löytää esimerkiksi Wikipediasta: https://fi.wikipedia.org/wiki/Äärioikeisto_Suomessa_%28kirja%29

Tapahtuman järjestää Vasemmistoliiton oululainen paikallisosasto Oulun VasemmistoPlus ry.

Tilaisuutta edeltäen kansanedustajat Andersson ja Sarkkinen ovat tavattavissa yhdessä oululaisten kunnallisaktiivien kanssa Rotuaarilla Stockmannin edessä Kirkkokadulla olevalla juttuteltalla klo 11–12.30.

Tervetuloa siis Pakkalan saliin tai Rotuaarille kesän viimeisenä lauantaina 29.8!

Tapahtumalla on myös oma Facebook-sivu: https://www.facebook.com/events/1630592710531367/

Medioille tietoon myös se, että jos olette kiinnostuneet haastattelemaan Anderssonia Oulussa, voitte myös halutessanne sopia siitä etukäteen ottamalla häneen yhteyttä. Anderssonin email on li.andersson@eduskunta.fi ja puhelinnumero on 040 508 8697.

Lisätiedot tilaisuudesta:
Oulun VasemmistoPlus ry:n pj Olli Kohonen p. 050 352 32 39