Poh­jois-Poh­jan­maan Va­sem­mis­to: Työt­tö­mien ve­ro­tuk­sen epä­koh­dat kor­jat­ta­va – oi­keus var­hais­kas­va­tuk­seen tur­vat­ta­va

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmisto vaatii, että työttömyysetuuksien verotus lasketaan samalle tasolle muiden samansuuruisten tulojen verotuksen kanssa. Esimerkiksi työmarkkinatukea voi saada vuodessa enintään noin 8500 euroa ja siitä peritään veroa 20 prosenttia. Samansuuruisista työ- ja eläketuloista veroa maksetaan yhden prosentin mukaan.

Työmarkkinatuen osalta epäkohta koski vuonna 2014 lähes 270 000 työtöntä. Pohjois-Pohjanmaan Vasemmisto pitää verotusta eriarvoistavana ja kohtuuttomana.

Piirijärjestö pelkää hallituksen pahentavan työttömien perheiden tilannetta entisestään päivähoito-oikeuden rajaamisella ja vaatii rajauksen perumista. Lapsen päivähoito-oikeuden rajoittaminen vanhempien työmarkkina-aseman perusteella on syrjivää ja eriarvoistavaa politiikkaa. Meneillään on ennennäkemätön elintason leikkaus varsinkin pienituloisille lapsiperheille, joille leikkaukset ja palvelujen heikennykset kasaantuvat jo nyt monesta suunnasta.

Kempeleessä pidetty Pohjois-Pohjanmaan Vasemmiston syyskokous muistuttaa, ettei kuntien ja kuntayhtymien ole pakko ottaa leikkauksia, huononnuksia ja esimerkiksi asiakasmaksujen jättikorotuksia käyttöön. Monissa kunnissa onkin tehty periaatepäätöksiä muun muassa subjektiivisen päivähoito-oikeuden säilyttämisestä.

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmiston puheenjohtajaksi vuodelle 2016 valittiin kirvesmies Veli Paasimaa Muhokselta. Ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin Niko Peltokangas Raahesta ja 2. varapuheenjohtajaksi Sari Janatuinen Kempeleestä.

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmiston piirihallituksen jäseniksi vuodelle 2016 valittiin Aija Autio Ylivieskasta, Markku Eilola-Jokivirta Oulusta, Hilkka Haaga Oulusta, Jorma Hanhela Oulusta, Esko Joentakanen Haapavedeltä, Eero Kinare Kalajoesta, Tauno Kivelä Iistä, Jaakko Latvanlehto Muhokselta, Tuomo Tuomala Limingasta ja Teuvo Ukkola Oulusta.

Piirihallituksen varajäseniksi vuodelle 2016 valittiin Kalevi Kerttula Kempeleestä, Elina Koistinen Oulusta, Ari Kankaanpää Muhokselta, Risto Heinonen Raahesta ja Sannamari Sala Oulusta.